Kokeile kuukausi maksutta

Toimistotalo nousee vanhan parkkihallin päälle Helsingin Ilmalassa

Consti rakentaa Ilmalaan modernia toimistotaloa rakenteilla olevan raitiolinjan kylkeen ja vanhan parkkihallin päälle. Ilmalanlinna-hanke on valmistumassa etuajassa, kiitos varhain lukkoon lyötyjen hankintojen. Kohde on yksi Rakennuslehden Vuoden työmaa-kilpailu ehdokkaista.

Ilmaranrinteen naapurissa oleva työmaa on aivan kyljessä kiinni. Naapurityömaalla oikealla on käynnissä työmaiden yhteinen kokous, jossa käydään läpi molempien työmaiden aikataulutusta, jotta rakentaminen sujuisi mallikkaasti. Kuva: Jussi Helttunen

Ilmala oli pitkään tunnettu lähinnä Yleisradion käytössä olleista kiinteistöistä. Viime aikoina Ylen osuus alueella on pienentynyt ja osa sen rakennuksista on purettu tai muunnettu toiseen käyttöön. Ilmalan pohjoisimpiin kortteleihin on puolestaan noussut uusia toimistotaloja, joita on rakentanut ja rakennuttanut esimerkiksi sinne myös pääkonttorinsa siirtänyt Hartela.

Ilmalaan on muuttanut myös Sweco, jonka käytössä on tällä hetkellä kolme vuonna 2015 valmistunutta toimistotaloa. Meneillään oleva Constin työmaa sijaitsee näiden Sweco-talojen vieressä. Hanke on Constille merkittävä päänavaus, sillä yhtiö keskittyi aiemmin pelkästään korjausrakentamiseen. Projektinjohtourakkana toteutettavan hankkeen tilaaja on Koy Ilmalanrinne 1.

”Pääsimme liikkeelle ripeästi huolimatta jo viime vuonna pidentyneistä materiaalien toimitusajoista. Tämä oli sen ansiota, että solmimme sopimukset teräsrungosta, termorankajulkisivuista ja betonielementeistä kuukausia ennen työmaan käynnistymistä”, työpäällikkö Jussi Hietala kertoo.

Työmaa käynnistyi viime syyskuussa, ja mainitut hankintasopimukset solmittiin jo kesäkuussa. Etuajassa toimiminen oli Hietalan mukaan seurausta epävarmuudesta markkinoilla keväällä 2021, jolloin esimerkiksi puutavaran ja teräksen hinnat nousivat ja tuotetilausten perilletulo sovittuun aikaan muuttui epävarmaksi.

Kun tilaukset teki ajoissa, tehtaat varasivat kapasiteettia juuri kyseistä tilausta varten, ja työmaa säästyi ikäviltä yllätyksiltä.

Nopeaa käynnistystä edesauttoi myös se, että maarakennusvaiheelta ja myös louhintatöiltä vältyttiin kokonaan. Ilmalanlinnaksi nimetty toimistotalo nousee Swecon toimistotalojen yhteydessä käyttöön otetun parkkihallin päälle. Kun hallia vajaat kymmenen vuotta sitten rakennettiin, mahdollinen jatkorakentaminen hallin päälle oli tiedossa. Siksi hallin kattoa ei tarvinnut vahvistaa.

”Pilarien korkeusasemaa piti kuitenkin hieman muuttaa. Olemassa oleva hallin pilaristo ulottui 30 millimetriä korkeammalle kuin olisi pitänyt. Pilareita oli siksi lyhennettävä, minkä jälkeen pääsimme tekemään teräsliittopilareista, WQ-palkeista ja ontelolaatoista koostuvaa runkoa”, vastaava työnjohtaja Mikko Tabell Constilta kertoo.

Varastointitilaa on niukalti. Kuva: Jussi Helttunen

Tarkkaa työvaiheistusta, turvallisuutta ja terveyttä

Runsaan 15 000 bruttoneliömetrin laajuinen toimistorakennus poikkeaa tilaratkaisuiltaan totutusta. Toimistohuoneet sijaitsevat kussakin kerroksessa säteittäisesti ylimpään kerrokseen asti ulottuvaan avoimeen keskustilaan nähden. Yhteiset tilat sijaitsevat keskusosassa, ja toimistohuoneiden kokoa ja jakoa voi muunnella varsin vapaasti.

Kohteen on määrä valmistua ensi vuoden maaliskuun loppuun mennessä, mutta työmaa tähtää tällä hetkellä luovutukseen tilaajalle etuajassa. Tämä on edellyttänyt ja edellyttää yhä paitsi hyvissä ajoin tehtyjä kriittisiä hankintoja myös oikein laadittua työvaiheistusta.

Työvaiheiden paras järjestys ei kuitenkaan ole kiinni pelkästään oman työmaan tekemisistä, vaan on otettava huomioon myös naapurissa käynnissä olevan ratikkatyömaan sekä Helsingin kaupungin omana työnä rakentaman Ilmalantorin työmaan edut.

”Itäisen julkisivun asennustyöt on saatava valmiiksi ennen syksyä, koska silloin alkaa raitiovaunujen johtimien asennus toimistotalon seinän välittömässä läheisyydessä”, Mikko Tabell kertoo.

Tämä näkökohta tuli korostetusti esiin heti alkuun sen jälkeen, kun Consti ja raitiolinjaa rakentava GRK Infra alkoivat pitää säännöllisiä yhteensovituspalaverejaan. Niissä on käyty läpi myös yhteistä työturvallisuutta, sillä Constin työmaalle on pakko nostaa tavaraa GRK:n työmaan yli.

Pilarit jatkuvat kannen alta sen päällä olevaan aulaan. Kuva: Jussi Helttunen

Työmaiden keskinäisen tiedonvaihdon tuloksena on muotoutunut rytmi, jota noudattaen työmaat ajoittavat turvallisuuden kannalta kriittiset työvaiheet niin, ettei näistä töistä aiheudu hetkellistäkään vaaraa tai haittaa. Tämä on johtanut Constin työmaalla siihen, että lauantaikin on ollut ajoittain täysi työpäivä.

Työturvallisuusriskinä on tullut tunnistetuksi myös työskentely talotekniikkakuiluissa. Ne on siksi varustettu kerroksittain asennetuilla teräksisillä ritilätasoilla. Talotekniikan keskeinen järjestelmä on kaikista tate-urakoista vastaavan Aren Sensus-järjestelmä, jonka avulla voi säätää tilakohtaisesti lämmityksen ja jäähdytyksen keskinäistä määräsuhdetta, mikä vaikuttaa sekä energiatehokkuuteen että käyttäjien tulevaan kokemukseen työskentelyolosuhteista.

Työmaavaiheessakin terveyden vaalimisessa on menty sikäli tavallista pidemmälle, että työmaan avainhenkilöt ovat saaneet hengenpelastuskoulutusta. RT:n työturvallisuusviikolla järjestetyssä Constin omassa koulutuksessa on opeteltu pysähtyneen sydämen elvytykseen kehitetyn, työmaalle hankitun fibrillaattorin käyttöä.

Vastaava työnjohtaja Mikko Tabell ja työpäällikkö Jussi Hietala tutkivat tietomallia katolla. Kuva: Jussi Helttunen

Riskeihin ja laatuun paljon huomiota

Ilmalanlinna-projekti oli lähtökohdiltaan varsin riskipitoinen, koska koronapandemia oli pahimmillaan ja materiaalihinnat kovassa nousussa. Näiden vaikutukset olivat tarkassa syynissä Constilla heti hankkeen alussa aina siitä alkaen, kun piti päättää, antaako hankkeesta tarjouksen vai ei.

Kun laskentalupa sitten tuli ja tarjous johti tilaukseen, ensimmäisiä asioita oli varmistaa, että aikataulu ja sitä kautta myös kustannukset saadaan pitämään. Näitä seikkoja käytiin läpi yksityiskohtaisesti työpajoissa, joille oli heti haettava paras toteutustapa, koska tapaamisia kasvokkain tuli välttää.

Ilmalanrinne D–E-talot (Ilmalanlinna)

  • Tilaaja: Koy Ilmalanrinne
  • Pju-urakoitsija: Consti Korjausrakentaminen
  • Työmaan aikataulu: heinäkuu 2021 – maaliskuu 2023
  • Tavoitehinta: noin 30 miljoonaa euroa
  • Pinta-ala: 15 364 br-m2
  • Pääsuunnittelija: Parviainen Arkkitehdit
  • Rakennuttajakonsultti: Sweco PM
  • Rakennesuunnittelija: Sweco Rakennetekniikka
  • Lvis-urakoitsija: Are
  • Automaatiourakoitsija: Consti Talotekniikka

Constille oli vastuutettu myös suunnittelun ohjaus, joka oli tarkoitus käynnistää last planner -työpajassa. Palaverit oli kuitenkin vietävä pandemian takia verkkoon ja oli otettava käyttöön virtuaalinen ”tarralappuseinä”. Muutos onnistui käyttöön otetulla Miro-alustalla hyvin, ja kyseinen alusta tulee Jussi Hietalan mukaan olemaan käytössä pandemian kukistamisen jälkeenkin.

”Congridin lisäksi käytössä on ollut 360 asteen kamera, jonka välittämän kuvamateriaalin avulla on voitu järjestää virtuaalisia työmaakierroksia”, Hietala toteaa.

Laadun luotettava dokumentointi on oleellisen tärkeätä siksikin, että kohteelle tullaan hakemaan kultatason Leed-sertifikaattia. Terveysasioita puolestaan mitataan erillisellä Well-sertifikaatilla. Sertifikaatin myöntämisen todennäköisyyttä lisää ainakin se, että sisätilojen kosketuspinnat on käsitelty ruiskutettavilla antibakteerisilla materiaaleilla.

Vuoden työmaakilpailu-ehdokas

Rakennuslehti on valinnut Vuoden työmaan 1980-luvun puolivälistä alkaen. Viime vuonna voittajaksi ylsi SRV:n vetämä allianssi ja sen Helsinki-Vantaan lentoaseman T2-terminaalin työmaa.

Työmaakilpailun tavoitteena on paitsi nostaa työmaahenkilöstön arvostusta myös parantaa koko alan osaamista.

Kilpailussa etsitään parhaiten johdettua, vaativaa työmaata, jonka ratkaisut esimerkiksi kosteudenhallinnan, työturvallisuuden, laadun, yhteistoiminnan tai tuotannon tehokkuuden kehittämisen osalta ovat hyviä malleja alalle.

Ehdokkaat esitellään kesä–syyskuun aikana ja voittaja julkistetaan Finnbuild-messujen yhteydessä lokakuun alussa Helsingissä. Voittajan valitsee kokenut asiantuntijaraati.

 

Tätä artikkelia ei ole kommentoitu

0 vastausta artikkeliin “Toimistotalo nousee vanhan parkkihallin päälle Helsingin Ilmalassa”

Vastaa

Viimeisimmät näkökulmat