Kasvata messutapaamisten ja liidien määrää digitaalisin keinoin

FinnBuild 2018 -messut on tulossa! Ehdottomasti alan suurimmat ja suosituimmat messut, jossa rakennusalalla toimivat tai alaan linkittyvät yritykset esittelevät toimintaansa ja tarjontaansa. Siellä mekin pyörimme ja odotamme tapaavamme monia kiinnostavia yrityksiä. On mielenkiintoista nähdä millaisia messuosastoja ja houkutuksia yritykset ovat onnistuneet rakentamaan.

 

Messut on iso panostus – otatko siitä kaiken irti?

Messut on monen yrityksen suurin markkinoinnillinen panostus niin kustannusmielessä kuin sisäisen työmäärän kannalta. Jo itse messupaikka maksaa, mutta sinne on saatava myös näyttävä ständi tilpehööreineen sekä maksettava henkilökunnalle palkkaa läsnäolosta, joka on pois normaalista päivittäisestä myyntityöstä.

Koska messut on niin merkittävä panostus, niin on syytä pohtia, onko mahdollista hyödyntää yrityksen saamaa näkyvyyttä vielä paremmin ja tehostaa messujen kautta saatavaa liidi- ja asiakashankintaa? Voisiko messuja tukevat ratkaisut toimia myös ensi vuonna – ja seuraavana? Mitä jos kertoisit osallistumisestasi verkkonäkyvyyden avulla jo useampi viikko ennen messuja ja kutsuisit nykyisten asiakkaiden lisäksi uusia ja potentiaalisia asiakkaita tapaamaan sinua messuilla? Rakentaisit messuporukalle tabletin kautta näytettävät tuotekatalogit ja mahdollisuuden tulostaa ja lähettää asiakkaille tarjouksen paikan päällä? Tarjouksiin palaisit heti messujen jälkeen kaupan klousaamiseksi.

 

Digitaalinen markkinointi ja myyjän työkalut tehostavat messupanosta

Myynnin digiaste 2018 -kartoituksen mukaan B2B-yritykset panostavat digitaaliseen markkinointiin. Se on hyvä uutinen! Etenkin jos se rakennetaan tukemaan muita markkinointipanostuksia. Jospa tekisit messuosallistumisesta hakukonemainontaa, jossa hyödynnät esimerkiksi Finnbuild-hakusanaa. Kertoisit mainonnassa osallistumisesta messuille ja houkuttelisit potentiaalisia asiakkaita messutapaamiseen tarjoamalla esimerkiksi alan uusinta tuotetietoa. Tai tuota messuihin liittyvää sisältöä yrityksen omalle verkkosivulle ja optimoi sitä kautta hakukonenäkyvyyttä. Sekä ennen että jälkeen messujen!

Itse messutapaamisia voidaan tehostaa myyjien digitaalisten työkalujen avulla. Jos yrityksesi tuotetiedot on keskitettynä ja rikastettuna yhdessä järjestelmässä, myyjille voi rakentaa “myyjän työpöydän”, jonka avulla heidän on helppo esitellä tuotteita ja ratkaisuja käyttökohdekuvauksineen vaikkapa tabletin kautta. Myyjille voidaan myös rakentaa tuotekonfiguraattoreita, jotka tekevät ratkaisujen rakentamisesta helppoa ja mahdollistavat visuaalisen esittelyn lopputuotteesta. Lisäksi ratkaisuun voidaan toteuttaa reaaliaikaiset varastotiedot ja toimitusajat rahtitietoineen. Tämä edistää kaupan (tai vähintään tarjouksen) tekoa paikan päällä, messuilla.

Jos myöhästyit FinnBuildin osalta, ei hätää. Tavataan FinnBuildissa ja pohditaan yhdessä, miten sinun kannattaa laajentaa yrityksesi messukonseptia digitaalisten keinojen ja työkalujen avulla. Saat avuksesi ammattitaitoinen B2B-myynnin ja -markkinoinnnin osaajan, joka auttaa sinua ottamaan enemmän irti messupanostuksestasi. Tarvitset mukaan vain saumattoman yhteistyön myynnin ja markkinoinnin kanssa, sillä ilman sitä et pärjää.

Sovi tapaaminen FinnBuild-messuilla, niin jutellaan lisää! Tai jos et pääse messuille, niin varaa 15 minuutin etätapaaminen.

 

Yhteistyöterveisin,

Mikko Särkikangas

Myyntijohtaja, partneri

www.e21.fi

Rakennuslehden pääuutisia