18,9 miljoonan euron matkakeskuksen arkkitehtuuri toi Lahden joukkoliikenteeseen hohtoa

Lahden uusi matkakeskus on valmistunut rautatieaseman kylkeen. 18,9 miljoonan euron hanke sisälsi muun muassa kaukobussien terminaalikannen rakentaminen, tie- ja kevyen liikenteen muutostyöt, hissi- ja porraskuilut, paikallisbussien pysäkit, liityntäpysäköinti ja polkupyöräparkki.

Kuvaesitys vaatii JavaScriptin.

Matkakeskus on tyypillinen suunnittelun hybridihanke, jolla kaupunkikeskustojen projekteja saadaan etenemään. Matkakeskuksessa kyse ei ole pelkästään liikennesuunnittelu- ja rakennussuunnittelutyöstä, vaan myös keskustaa kehittävästä, kaupunkikuvaa parantavasta ja kulttuurihistoriallisia arvoja säilyttävästä projektista. Sen toteutuminen on edellyttänyt visiota kaupungin kehittämisestä sekä liikenne-, arkkitehti-, silta-, rakenne-, geo- ja valaistussuunnittelua.

Matkakeskus on rakennettu Lahden ydinkeskustaan, eri joukkoliikennetyyppien solmukohtaan, rautatieaseman viereen. Uusi kaukoliikenteen linja-autoterminaali on Vesijärvenkadun päälle rakennetulla siltakannella.

Linja-autoaseman siirto rautatieaseman läheisyyteen oli vireillä pitkään, koko 2000-luvun. Keskustan kehittämispäällikkö Riitta Niskanen Lahden kaupungilta kertoo, että vuonna 2011 asiassa otettiin uusi askel. Silloin alkoi ideasuunnittelu, asemakaava valmistui lokakuussa 2012 ja yleissuunnitelma elokuussa 2013.

Kaupunkikuva edellä

”Vesijärvenkadun ja Mannerheiminkadun liittymisalueella tutkittiin yleissuunnitteluvaiheessa kolmea vaihtoehtoa, joista valittiin siltakannen päälle rakennettava terminaali. Kaupunki asetti silloin kaupunkikuvalliset tavoitteet, ja arkkitehtisuunnitelmat tehtiin yleissuunnitteluvaiheessa”, Niskanen kertoo.

Arkkitehtisuunnitelmienpäälinjoista päättäminen ennen allianssin muodostamista on poikkeuksellista toteutustapana olleelle allianssimallille. Kevennetyn allianssin muodostivat tilaaja Lahden kaupunki, suunnittelutoimisto Sito Oy ja rakennusurakoitsija YIT Rakennus Oy. Allianssiin valittiin ensin suunnittelija ja vasta toisessa vaiheessa urakoitsija. Trafix Oy ja JKMM Arkkitehdit Oy ovat olleet hankkeessa Siton alikonsultteina.

Projektin tärkeänä punaisena lankana on ollut suunnitella kokonaisuutta, joka vaikuttaa kaupunkikuvaan. Lahden kaupungin tavoitteena on ollut saada aikaan korkealuokkainen matkakeskus.
Suunnittelun reunaehtoina ovat olleet historiallisesti merkittävä asemarakennus ja suojeltu asemapäällikön talo Vesijärvenkadun itäpuolella.

Paljon infrarakentamista

Matkakeskus on ollut arkkitehtitoimistolle talonrakennushankkeista poikkeava projekti, jossa tavallisesti arkisena pidettyä liikenneympäristöä on päästy suunnittelemaan pieteetillä ja esteettisellä kunnianhimolla.

”Tämä on ollut arkkitehdille mielenkiintoinen hanke. Meillä oli alussa viisi eri vaihtoehtoa. On luotu alueelle ilme ja imago ja parannettu kaupunkikuvaa. Tämä on hybridirakentamista, johon on menty liikennesuunnittelu kärjessä. Infrarakentamisen rooli on ollut rakentamisessa merkittävä. Siltarakentamisessa on ollut paljon haasteita”, arkkitehti Samuli Miettinen JKMM Arkkitehdit Oy:stä kertoo.

JKMM on suunnitellut terminaalikatoksen, kolme hissi- ja porrastornia, kannen alustan verhoilut, kolme paikallisliikenteen pysäkkikatosta, aluerakenteiden verhoukset, ulkopenkit, vitriinit ja muut ulkokalusteet.

”Materiaalivalinnat ja muotokieli henkivät koneromantiikkaa”, Miettinen kuvaa arkkitehtonisia valintoja.

Terminaalikatos on suorakaiteen muotoinen, ja siinä on kallistetut, saapumislaitureiden suuntaiset pilarit. Katos pilareineen on verhottu rei’itetyllä kuparilla. Terminaalikatoksen vieressä oleva hissitorni on lasirakenteinen. Muut hissitornit ja tukirakenteet on myös verhoiltu kuparilla. Kupariverhouksissa ei ole näkyviä kiinnityksiä. Uuden kannen alla oleva katutila on verhoiltu aaltomaisella alumiiniprofiililla. Siihen on integroitu melueristys, yleisvalaistus ja erikoisvalaistus.

Veistosmaisia katoksia

JKMM:n projektipäällikkö, projektiarkkitehti Tuomas Raikamo kertoo, että materiaalivalinnat yhdistävätalueen eri elementit, terminaalikatoksen, paikallisliikenteen pysäkit sekä hissi- ja porrastornit toisiinsa.

”Katos, pysäkit ja hissikuilut ovat suurikokoisia veistoksia. Olemme olleet arkkitehteina erilaisessa roolissa kuin tavallisessa talonrakennushankkeessa. Valaistus on tässä hankkeessa isossa roolissa”, Miettinen ja Raikamo arvioivat.

Raikamo sanoo, että liettualainen lasirakenteiden toimittaja Uppe teki todella hyvää työtä. ”YIT löysi lasirakenteiden toimittajan, josta emme olleet kuulleet aikaisemmin. Yhtiö pystyi ottamaan vastuun liimatuista liitoksista ja jättämään suunnitelmistamme pois tarpeettomat kiinnikkeet.”

Auri Häkkinen
Kaikki kirjoitukset

Yksi vastaus artikkeliin ”18,9 miljoonan euron matkakeskuksen arkkitehtuuri toi Lahden joukkoliikenteeseen hohtoa”

  1. Hienoa, että kerrankin löytyi luotettava lasirakenteiden toimittaja, joka kykenee ottamaan vastuun taiteilija-arkkitehtien kotkotuksista.