Tikkurila hakee kasvua Lähi-idästä ja Afrikasta

Maaleja ja pinnoitteita valmistava Tikkurila hakee kasvua uusilta markkina-alueilta, kun yhtiön aiemmin kasvualueeksi kaavaileman Venäjän talous on sakannut pahasti.

Erityisesti Lähi-idän ja Afrikan markkinat kiinnostavat yhtiötä, koska talouden kasvunäkymät näillä alueilla ovat hyvät. Konsernin vientijohtaja Jarkko Mattilan mukaan Lähi-idässä houkuttelevimmat alueet ovat lähinnä Arabiemiraatit, Saudi-Arabia ja Iran, Afrikassa taas Itä-Afrikka.

Yhtiö pyrkii näille alueille lähinnä uusien tuotteittensa avulla eikä perusmaaleilla.

”Koemme Lähi-idän kiinnostavana markkina-alueena myös siksi, että meillä on uusi funktionaalisten tuotteiden perhe. Kattopinnoite ClimateCooler soveltuu selvästi myös kuumille alueille. Sitten meillä on DryTech-tuotteet kosteudenhallintaan. Kun siellä on kylmät yöt ja kuumat päivät, syntyy paljon kondenssia. Kosteudenhallinta ei muutenkaan ole näissä maissa rakennusteknisesti ihan ykkösluokkaa”, Mattila kertoo.

”Pelkillä perusmaaleilla joutuisimme puhtaaseen hintakilpailuun, sillä alueella on jo toimivat maalimarkkinat. Me tuomme sinne jotain uutta sen sijaan, että toisimme lisää sitä, mitä markkinoilla jo on.”

Mattilan mukaan laadun merkitys on kasvamassa myös Lähi-idässä.

”Esimerkiksi Dubai on rakennettu tosi nopeasti, eikä rakentamisen laatu ja standardointi ole sitä mitä Suomessa. Sinne 15 vuoden aikana rakennetuissa taloissa alkaa olla jo aika paljon huollettavaa ja korjattavaa. Kun olemme tehneet pohjatyötä alueella sekä keskustelleet eri tahojen kanssa, siellä aletaan nyt kiinnittää selvästi enemmän huomiota tuotteiden, asennuksen ja detaljien laatuun pelkän tuotteen ja hinnan sijasta.”

Tavoitteena on yhä miljardin liikevaihto

Tikkurilan liikevaihto on ollut laskusuunnassa viime vuosina. Vuonna 2014 sitä kertyi 618 miljoonaa euroa. Loppuvuodesta 2011 yhtiö asetti tavoitteekseen kasvattaa liikevaihtonsa miljardiin euroon vuoteen 2018 mennessä.

”Ajat ovat aika paljon muuttuneet siitä, silloin kaikki näytti paljon valoisammalta. Venäjän tilanne on mikä on, ja Suomikin on tietysti aika haastava. Tavoite on olemassa, mutta vuosiluku siirtynee eteenpäin. Emme ole tekemässä mitään suurta yritysostoa vain sen takia, että pääsemme siihen miljardiin”, yhtiön sijoittajasuhdejohtaja Minna Avellan sanoo.

Funktionaaliset tuotteet ovat Avellanin mukaan keskeisessä asemassa kasvun hakemisessa, mutta yhtiö ei halua kertoa ulospäin tarkempia liikevaihtotavoitteita niiden osalta.

”Mutta ei se miljardi ihan orgaanisesti tule eikä näillä uusilla funktionaalisilla tuotteilla eikä uusista markkina-alueistakaan. Jos sinne haluttaisiin päästä, kyllä se varmasti jotain yritysostoja vaatisi.”

Hannu Lättilä
Toimitussihteeri, toimittaja, hannu.lattila@rakennuslehti.fi
Kaikki kirjoitukset