Kokeile kuukausi maksutta

YM:n Matti Vatilo: Valtio odottaa Raide-Jokerin rakentamisen alkavan 2017

Valtio odottaa että Helsinki ja Espoo aloittavat Raide-Jokerin rakentamisen jo vuonna 2017. Asiasta kertoi Rakennuslehdelle pääkaupunkiseudun MAL-sopimuksen pääneuvottelija, rakennusneuvos Matti Vatilo ympäristöministeriöstä. Hankkeen nopea toteutus on molemmille kaupungeille iso haaste. Kaupungit ryhtyvät nyt neuvottelemaan toteutusmallista.

Raide-Jokeri korvaa nykyisen Bussi-Jokerin. Ensimmäinen idea hankeesta syntyi 1980-luvun lopulla.

Ympäristöministeri Kimmo Tiilikainen ilmoitti viime viikolla, että valtio rahoittaa Helsingin Itäkeskuksesta Espoon Keilaniemeen menevän Raide-Jokerin rakentamista 83 miljoonalla eurolla Valtion asuntorahastosta otettavalla kertaerällä. Asiasta päätetään kevään kehysriihessä maaliskuun lopussa.

Rahoitus jaksotetaan Tiilikaisen mukaan vuosille 2017–2019. Raide-Jokerin nykyinen kustannusarvio ilman varikkoa ja kalustoa on 275 miljoonaa euroa.

Valtion osallistuminen Raide-Jokerin rahoitukseen on ollut Helsingille MAL-sopimuksen ydinkysymys. Edellisessä sopimuksessa oli Helsingin keskustan alle suunnitellun Pisararadan toteuttaminen, mutta valtio vetäytyi sopimuksen tästä osasta.

Vaatii kaupungeilta ketteryyttä

Hankkeen nopea toteutus on Helsingille ja Espoolle suuri haaste. Espoolla on isoja infrainvestointeja käynnissä. Se rakentaa Länsimetroa ja on aloittanut Kehä I:n kattamishankkeen.

Rakentamisesta vastaava Helsingin apulaiskaupunginjohtaja Pekka Sauri arvioi, että rakentamaan voidaan mahdollisesti päästä vuoden 2017 lopulla, jos päätöksensä tekevät lähikuukausina kaikki osapuolet, Helsinki, Espoo ja valtio. Hankkeen toteutusmuoto voitaisiin silloin valita kesällä 2016 ja sopimus toteuttavan konsortion tai organisaation kanssa tehdä vuoden 2017 alussa, hän arvioi.

Saurille päätös rahoituksesta oli yllätys,  samoin hänen espoolaiselle kolleegalleen Olli Isotalolle. Siksi valmiita ajatuksia toteutusorganisaatiosta ei vielä ole. Kaupungit ryhtyvät nyt neuvottelemaan toteutusmallista.

Sauri ottaa vaihtoehtoina esille perinteisen rakentamisen, allianssimallin ja yhteisen projektiorganisaation. On ollut myös ajatus, voisiko Länsimetro Oy valmiina yhtiönä vastata toteutuksesta. Ongelmalliseksi Länsimetro-organisaation käytön tekee ehkä, että Espoolla on Länsimetro Oy:ssä selkeä päätösvalta, mutta Raide-Jokerista valtaosa kulkee Helsingissä.

Isotalo ei ota kantaa mahdollisiin malleihin, koska toteutusmallikeskustelut ovat vasta alkamassa. Hän arvioi hankkeen toteutuksen alkavan myöhemmin kuin Sauri. Isotalo korostaa, että hanke kannattaa palastella järkevän kokoisiin urakoihin rakentamisen jouduttamiseksi.

Kummassakin kaupungissa hanke täytyy sovittaa kaupungin omaan investointiohjelmaan kaupungin rahoituksen varmistamiseksi.

Espoossa on asemakaavapäällikkö Ossi Keräsen mukaan tehtävä yhdeksän asemakaavamuutosta Raide-Jokerin linjauksella, jotta rakentamaan päästään. Parissa paikassa linjaus on kiistanalainen. Helsingin osuudella on kaupunkisuunnitteluviraston päällikkö Mikko Ahon mukaan yksi selkeä riskipaikka, josta voi tulla valituksia.

 

 

 

 

Tätä artikkelia on kommentoitu 2 kertaa

2 vastausta artikkeliin “YM:n Matti Vatilo: Valtio odottaa Raide-Jokerin rakentamisen alkavan 2017”

  1. Arvio 275 miljoonaa €uroa, valtion kiinteä rahoitus 83 miljoonaa €uroa, vajaa kolmasosa. Varikot ja kalusto päälle ja hieman ylitystä budjettiin, niin puoli miljardia katkeaa helposti.
    Siinä onkin velkaisella Helsingillä ja Espoolla miettimistä, mistä rahat tehdään. Sote hommissa kun vielä verotusoikeudesta viedään yli puolet, niin millä veroäyrillä lainat maksetaan.
    Maakuntamallissa vielä kun maakunnatkin haluavat osansa, niin pääkaupunkiseudun mälläily verovaroilla vähenee.
    Lisäksi kun vielä ei ole läheskään ainoa joukkoliikenne kustannus pääkaupunkiseudulla, vaan vanhastaan on jo satojen miljoonien kulut ja hankkeita rästissä.
    Valituksia kuitenkin vaikeampi pala voi olla kuitenkin velan saanti, onkohan sitä kukaan ajatellut, verojahan ei enää voi lisätä.

  2. Hienoa,että hanke nytkähtää liikkeelle.Raha ei ole ongelma Helsingissä ja Espoossa.

Vastaa

Viimeisimmät näkökulmat