Kokeile kuukausi maksutta

Tarkastuksissa havaittiin paljon puutteita tilaajavastuulain noudattamisessa

Sopimuksia ulkopuolisen työvoiman käytöstä tehdään edelleen huomattavan paljon selvittämättä sopimuskumppanin taustoja. Vuonna 2009 Uudenmaan työsuojelupiirin tarkastajat tekivät 789 tilaajavastuutarkastusta eri puolilla Suomea. Tarkastuksista 60 prosentissa havaittiin puutteita tilaajan selvitysvelvollisuuden noudattamisessa. Kaikista tarkastuksista noin 50 prosenttia tehtiin rakennusalalle.

Sopimuksia ulkopuolisen työvoiman käytöstä tehdään edelleen huomattavan paljon selvittämättä sopimuskumppanin taustoja. Vuonna 2009 Uudenmaan työsuojelupiirin tarkastajat tekivät 789 tilaajavastuutarkastusta eri puolilla Suomea. Tarkastuksista 60 prosentissa havaittiin puutteita tilaajan selvitysvelvollisuuden noudattamisessa. Kaikista tarkastuksista noin 50 prosenttia tehtiin rakennusalalle.

Tilaajavastuutarkastuksia tehtiin rakennusalan ohella teknologiateollisuuteen, logistiikka-alalle, majoitus- ja ravitsemisalalle, kemianteollisuuteen, siivous- ja kiinteistönhoitoalalle ja kaupan alalle. Kaikilla aloilla laiminlyöntimaksuja on määrätty tähän mennessä 49 tilaajalle noin 230 000 euroa. Laiminlyöntimaksu on määrätty 13 tapauksessa sellaisesta sopimuksesta, joka on tehty ulkomaisen alihankkijan tai vuokratyöyrityksen kanssa.

Tehdyissä tarkastuksissa puutteeksi tilastoitiin tilanteet, joissa selvityksiä ei ole hankittu ollenkaan, niitä oli hankittu sopimuksen tekemisen jälkeen tai ne olivat yli kolme kuukautta vanhoja. Tilaajavastuulain mukaiset selvitykset ovat sopimuskumppanin rekisterimerkinnät, kaupparekisteriote, todistukset vero- ja eläkevakuutusvelvollisuuden hoitamisesta ja selvitys työhön sovellettavasta työehtosopimuksesta tai työsuhteen keskeisistä ehdoista.

Tilaajavastuulain mukaisen selvitysvelvollisuuden laiminlyönnistä voidaan määrätä 1 500-15 000 euron suuruinen laiminlyöntimaksu työtä tilaavalle yritykselle. Maksu määrätään joko sillä perusteella, että selvityksiä ja todistuksia on hankittu myöhässä tai niitä ei ole hankittu ollenkaan tai sillä perusteella, että tilaaja on tehnyt sopimuksen sellaisen tahon kanssa, jonka vastuuhenkilö on liiketoimintakiellossa. Maksun määräämisen perusteena voi olla myös se, että tilaaja on tehnyt sopimuksen, vaikka hänen on täytynyt tietää, että sopimuksen toisella osapuolella ei ole tarkoitus täyttää sopimuspuolena ja työnantajana lakisääteisiä velvoitteitaan. Esimerkiksi alhainen työn laskutushinta voi olla yksi syy epäillä sopimuskumppanin toiminnan luotettavuutta.

Laki tilaajan selvitysvelvollisuudesta ja vastuusta ulkopuolista työvoimaa käytettäessä tuli voimaan vuoden 2007 alusta. Lain tarkoituksena on harmaan talouden ja epäterveen kilpailun torjuminen. Tilaajavastuulain valvonta kohdistuu niihin yrityksiin ja julkisyhteisöihin, jotka käyttävät lain soveltamisalaan kuuluvaa alihankintaa tai vuokratyövoimaa.

Tätä artikkelia ei ole kommentoitu

0 vastausta artikkeliin “Tarkastuksissa havaittiin paljon puutteita tilaajavastuulain noudattamisessa”

Vastaa

Viimeisimmät näkökulmat