Kokeile kuukausi maksutta

Liikennevirasto käyttää rataverkon parantamiseen 380 miljoonaa euroa 2010

Ratatyökausi on käynnistynyt jälleen eri puolilla Suomea. Ratatöihin käytettävän rahan määrä on supistumassa viime vuodesta. Liikennevirasto aikoo käyttää tänä vuonna rataverkon perusparannukseen noin 180 miljoonaa euroa ja kehittämishankkeisiin noin 200 miljoonaa euroa. Viime vuonna Liikenneviraston tehtäviä hoitanut Ratahallintokeskus käytti rataverkon perusparannukseen noin 210 miljoonaa euroa ja kehittämishankkeisiin noin 185 miljoonaa euroa.

Ratatyökausi on käynnistynyt jälleen eri puolilla Suomea. Ratatöihin käytettävän rahan määrä on supistumassa viime vuodesta. Liikennevirasto aikoo käyttää tänä vuonna rataverkon perusparannukseen noin 180 miljoonaa euroa ja kehittämishankkeisiin noin 200 miljoonaa euroa. Viime vuonna Liikenneviraston tehtäviä hoitanut Ratahallintokeskus käytti rataverkon perusparannukseen noin 210 miljoonaa euroa ja kehittämishankkeisiin noin 185 miljoonaa euroa.

Merkittävimmät työt ovat rataosilla Lahti-Luumäki, Seinäjoki-Oulu ja Tornio-Kolari. Pääkaupunkiseudulla suuria hankkeita ovat Kehäradan rakentaminen ja Ilmalan ratapihan perusparannus.

 

Rataverkon perusparannushankkeet

 

Rataverkon korvausinvestoinnit kohdistuvat päällysrakenteiden uusimisiin, jotka ovat tarpeen 30-40 vuoden välein riippuen liikenteen määristä ja laadusta sekä rataolosuhteista. Radan päällysrakennetta ovat ratakiskot, ratapölkyt, tukikerrossepeli ja -sora sekä vaihteet.

Korvausinvestointihankkeiden yhteydessä parannetaan useimmiten myös tasoristeysturvallisuutta ja korjataan heikkokuntoisimmat sillat ja rummut. Lisäksi edistetään ratapenkereiden kuivatusta routavaurioiden ennaltaehkäisemiseksi. Ratapihoilla tai kohtauspaikoilla korvausinvestointeihin kuuluvat raiteistojen ja vaihteiden päällysrakenteet sekä raide-, vaihde-, sähkö-, turvalaite- ja henkilölaitureiden parantamistyöt, jotka helpottavat liikennöintiä ja vaihtotöitä.

Maanselkä-Vuokatti-välillä vaihdetaan päällysrakenteita 32 kilometrin matkalla ja Joensuu-Heinävaara-välillä 22 kilometrin matkalla. Molemmilla väleillä korjataan huonokuntoisia siltoja, parannetaan kuivatusta, kunnostetaan tasoristeyksiä ja rakennetaan korvaavia teitä poistettavien tasoristeysten kohdilla. Heinävaarassa vaihdetaan myös vaihteita.
Jämsänkosken ja Rauman välillä tehdään akselinpainonnostohanketta, jossa muun muassa uusitaan ja korjataan siltoja ja rumpuja sekä rakennetaan vastapenkereitä. Työt valmistuvat marraskuussa 2010.

Kokkola-Ykspihlaja-väliä parannetaan. Väliratapihan rakentaminen on loppusuoralla. Päällysrakennetyöt ja uusi sähköistys valmistuvat elokuun loppuun mennessä. Turvalaitteiden tavoiteltu käyttöönottoaika on kaksi vuotta myöhemmin.
Savonradalla tehdään kiskonvaihtotyötä Siilinjärven ja Iisalmen välillä. Työ valmistuu heinäkuun loppuun mennessä.

Tornio-Kolari-rataosan päällysrakenteen uusimishanketta jatketaan tänä vuonna 51 kilometrillä Kaulinrannasta Pellon Teikosuvantoon. Työ etenee noin kilometrin päivässä. Jälkitöitä jatketaan radalla joulukuuhun saakka. Päällysrakenteen uusimisen lisäksi poistuville tasoristeyksille rakennetaan korvaavat tieyhteydet.

 

Palvelutasoa parantavat rataverkon kehittämishankkeet

 

Helsingin ja Pietarin väliseen nopeaan ratayhteyteen kuuluvilla rataosilla Lahti-Luumäki ja Luumäki-Vainikkala tehdään parannustöitä täydellä teholla. Työt valmistuvat aikataulun mukaisesti niin, että koeajot parannetulla radalla voidaan aloittaa syyskuussa. Lahti-Luumäki parannustöiden kustannusarvio on 210 miljoonaa euroa ja Luumäki-Vainikkala töiden 12 miljoonaa euroa. Hanke on kokonaan valmis tämän vuoden lopussa.

Seinäjoki-Oulu-ratahankkeessa tehdään useita töitä tänä vuonna. Seinäjoen ja Ruhan välillä on käynnissä kaksoisraiteen rakentaminen. Lapua-Pännäinen-osuudella jatketaan töitä henkilöliikenteen nopeuden nostamiseksi 160-200 kilometriin tunnissa. Pännäisen ja Kokkolan välillä poistetaan tasoristeyksiä.

Rataosalla Vaasa-Seinäjoki on käynnissä sähköistyshanke eli Vaski-projekti, jossa rakennetaan uudissähköistyksiä. Sähköistykseen liittyvänä työnä tänä vuonna tehdään myös Vähäkyrön ylikulkusillan kohdalla raiteen alentamista, Munakan ristikkosillan avartamistöitä ja liikennepaikkojen valaistusmuutoksia. Ratasiltojen vuosikorjausohjelman mukaisesti Seinäjoella Auneksen ratasillalla ja Isossakyrössä Orismalanjoen ratasillalla tehdään peruskorjauksia, jotka ovat käynnistyneet toukokuun 2010 alussa ja valmistuvat heinäkuun 2010 alkuun mennessä.

Vantaalle rakennettavan Kehäradan kahdeksan kilometriä pitkän tunnelin louhinnat ovat käynnissä koko matkalla neljässä eri urakassa. Läntisen avorataosuuden rakentaminen aloitetaan lokakuussa 2010 välillä Vantaankoski-Viinikkala.

Ilmalan ratapihalla työt jatkuvat lähiliikenteen raiteistojen rakentamisella ja perusparantamisella sekä alueen turvalaitejärjestelmän rakentamisella.

Tätä artikkelia ei ole kommentoitu

0 vastausta artikkeliin “Liikennevirasto käyttää rataverkon parantamiseen 380 miljoonaa euroa 2010”

Vastaa

Viimeisimmät näkökulmat