Kesän suurimmat ratatyöt ovat rataosien Tornio-Kolari, Huutokoski-Savonlinna, Orivesi-Jämsänkoski-Jyväskylä ja Parikkala-Joensuu perusparannukset sekä rataosien Lahti-Luumäki ja Seinäjoki-Oulu kehittämishankkeet.
Jämsänkoski-Jyväskylän välillä kunnostetaan radan tunneleita ja kallioleikkauksia sekä uusimaan radan päällysrakennetta. Lisäksi Oriselässä Oriveden ja Jämsän välillä tehdään radan siirto kantavammalle maapohjalle.
Tornio-Kolari-radan perusparannus aloitetaan päällysrakenteen vaihdolla 28 kilometrin matkalta Torniosta Kolarin suuntaan. Lisäksi radalta poistetaan tasoristeyksiä sekä korjataan radan rumpuja. Ratatyöt ajoittuvat pääosin kesäkuuhun.
Tavaraliikennettä palvelevan Huutokoski-Savonlinna-radan päällysrakenteen uusiminen tehdään myös tämän kesän aikana. Vanhentunut ja huonokuntoinen päällysrakenne uusitaan kokonaisuudessaan. Myös Parikkalan ja Joensuun välillä uusitaan ratapihojen päällysrakenteita. Lisäksi osuudella Säkäniemi-Joensuu valmistuu 10 kilometrin pituinen Tikkalan suoalueen ylittävä uusi ratalinja.
Rataverkon merkittävimmät kehittämishankkeet ovat rataosilla Lahti-Luumäki ja Seinäjoki-Oulu. Rataosan Lahti-Luumäki palvelutason parantamistyöt ovat olleet käynnissä jo tammikuusta lähtien. Parannettu rata valmistuu junaliikenteelle vuonna 2010.
Tätä artikkelia ei ole kommentoitu
0 vastausta artikkeliin “RHK:lta 186 miljoonaa euroa rataverkon perusparannukseen”