Kokeile kuukausi maksutta

RHK:lta 186 miljoonaa euroa rataverkon perusparannukseen

Ratahallintokeskus käyttää rataverkon perusparannukseen 186 miljoonaa euroa ja kehittämishankkeisiin 160 miljoonaa euroa. Suurin osa peruskorjaustöistä on päällysrakenteiden, kuten ratakiskojen, ratapölkkyjen, vaihteiden ja sepelistä ja sorasta tehtyjen tukikerrosten uusimista.

Ratahallintokeskus käyttää rataverkon perusparannukseen 186 miljoonaa euroa ja kehittämishankkeisiin 160 miljoonaa euroa. Suurin osa peruskorjaustöistä on päällysrakenteiden, kuten ratakiskojen, ratapölkkyjen, vaihteiden ja sepelistä ja sorasta tehtyjen tukikerrosten uusimista.

Kesän suurimmat ratatyöt ovat rataosien Tornio-Kolari, Huutokoski-Savonlinna, Orivesi-Jämsänkoski-Jyväskylä ja Parikkala-Joensuu perusparannukset sekä rataosien Lahti-Luumäki ja Seinäjoki-Oulu kehittämishankkeet.

Jämsänkoski-Jyväskylän välillä kunnostetaan radan tunneleita ja kallioleikkauksia sekä uusimaan radan päällysrakennetta. Lisäksi Oriselässä Oriveden ja Jämsän välillä tehdään radan siirto kantavammalle maapohjalle.

Tornio-Kolari-radan perusparannus aloitetaan päällysrakenteen vaihdolla 28 kilometrin matkalta Torniosta Kolarin suuntaan. Lisäksi radalta poistetaan tasoristeyksiä sekä korjataan radan rumpuja. Ratatyöt ajoittuvat pääosin kesäkuuhun.

Tavaraliikennettä palvelevan Huutokoski-Savonlinna-radan päällysrakenteen uusiminen tehdään myös tämän kesän aikana. Vanhentunut ja huonokuntoinen päällysrakenne uusitaan kokonaisuudessaan. Myös Parikkalan ja Joensuun välillä uusitaan ratapihojen päällysrakenteita. Lisäksi osuudella Säkäniemi-Joensuu valmistuu 10 kilometrin pituinen Tikkalan suoalueen ylittävä uusi ratalinja.

Rataverkon merkittävimmät kehittämishankkeet ovat rataosilla Lahti-Luumäki ja Seinäjoki-Oulu. Rataosan Lahti-Luumäki palvelutason parantamistyöt ovat olleet käynnissä jo tammikuusta lähtien. Parannettu rata valmistuu junaliikenteelle vuonna 2010.

Tätä artikkelia ei ole kommentoitu

0 vastausta artikkeliin “RHK:lta 186 miljoonaa euroa rataverkon perusparannukseen”

Vastaa

Viimeisimmät näkökulmat