Tutustu nyt Rakennuslehteen 1 kk veloituksetta!

Rakennuslehti Pietarissa: Ramboll suunnittelee Pulkovon terminaalin saneerauksen

Pietarin Pulkovon lentokentän saneeraushankkeen pääsuunnittelijaksi on valittu Ramboll. Miljardin euron arvoinen projekti sisältää uuden terminaalirakennuksen ja matkustajasillat, uudet maaliikennepalvelut kuten hotellin, liikekeskuksen ja toimistorakennuksen sekä olemassa olevan infrastruktuurin laajamittaisen saneerauksen.

Pietarin Pulkovon lentokentän saneeraushankkeen pääsuunnittelijaksi on valittu Ramboll. Miljardin euron arvoinen projekti sisältää uuden terminaalirakennuksen ja matkustajasillat, uudet maaliikennepalvelut kuten hotellin, liikekeskuksen ja toimistorakennuksen sekä olemassa olevan infrastruktuurin laajamittaisen saneerauksen.

Kuuntele juttu

Pietarin kaupunki kilpailutti 30 vuoden pituisen sopimuksen Pulkovon lentokentän toimiluvasta, nykyaikaistamisesta ja lentokentän toiminnan hoitamisesta. Tiukan kilpailun voitti Northern Capital Gateway -konsortio, jonka muodostivat saksalaiset Fraport AG ja Frankfurt Airport Services Worldwide sekä venäläinen VTB Bank Europe ja kreikkalainen Copelouzos Group.

Voittaneessa tarjouksessa mukana ollut Ramboll vastaa projektin ensimmäisestä suunnitteluvaiheesta, joka käsittää laskeutumisalueen kehittämisen ja parantamisen, uuden matkustajaterminaalin sekä hotellin ja liikekeskustilojen suunnittelun.

Pulkovon lentokentän nykyaikaistaminen kuuluu Venäjän suurimpiin yksityisellä rahoituksella käynnistyviin hankkeisiin ja on kunnianhimoisin Euroopassa tällä hetkellä työn alla oleva ilmailualan projekti. Sen vaatimaan laaja-alaiseen suunnittelutiimiin on koottu 200 rambollilaista eri liiketoimintayksiköistä Venäjällä, Tanskassa, Isossa-Britanniassa ja Ruotsissa.

Rambollin Infrastructure & Transport -palvelualueen johtaja Peter Molin kertoo, että pääroolissa on Ramboll UK, jolla on hyvät valmiudet Pulkovon kokoluokan projektiin ja kokemusta terminaalirakennusten suunnittelusta muun muassa Heathrow’n, Lutonin ja Gatwickin kentillä. Rambollin ilmaliikenneyksiköllä puolestaan on vuosien kokemus lentokenttien infrastruktuurista epävakaassa pohjoisessa ilmastossa. Ramboll Venäjän vahvuutena on korvaamaton maantuntemus. Molin arvioi, että Ramboll Finland on mukana ainakin aluesuunnittelussa ja geotekniikassa: ”Vielä on monta mutkaa matkassa ja toistaiseksi on epäselvää mikä on Ramboll Finlandin lopullinen rooli koko projektissa.”

Rambollin osuus miljardihankkeesta on ensimmäisessä vaiheessa vain 26 miljoonaa euroa, mutta Pulkovon sopimus nostaa yhtiön kansainvälisen lentokenttäsuunnittelun viiden merkittävimmän yrityksen joukkoon. Konsernijohtaja Flemming Bligaard Pedersen näkeekin Pulkovon todellisena ponnahduslautana: ”Tämän sopimuksen saaminen antaa meille ilman muuta mahdollisuuden tarjota myös muita merkittäviä lentokenttäprojekteja eri puolilla maailmaa.”

Pulkovon lentokenttä on Venäjän neljänneksi suurin Moskovan kolmen pääkentän jälkeen. Nykyään Pulkovossa on kaksi kiitotietä sekä yksi kotimaan ja yksi ulkomaan matkustajaterminaali.

Kun kentän saneeraus ja modernisointi on saatu päätökseen vuonna 2013, Pulkovon matkustajakapasiteetti tulee olemaan 17 miljoonaa matkustajaa vuodessa.  

Lue myös karjalalaistaustaisen Santeri Pakkasen Näkökulma-kirjoitus siitä, miten perhesuhteet vaikuttavat Venäjällä siihen, kuka pärjää rakentamisessa ja kiinteistöbisneksessä.

Tätä artikkelia ei ole kommentoitu

0 vastausta artikkeliin “Rakennuslehti Pietarissa: Ramboll suunnittelee Pulkovon terminaalin saneerauksen”

Vastaa

Viimeisimmät näkökulmat