Kokeile kuukausi maksutta

Väylähankkeiden kannattavuus jää epäselväksi

Valtiontalouden tarkastusviraston (VTV) tekemän tarkastuksen mukaan väylänpidon hankepäätösten tueksi saatavilla oleva tieto ei anna eduskunnalle ja hallitukselle riittävää pohjaa väylänpidon toimintalinjausten arviointiin ja sitä koskevaan päätöksentekoon. Tiedon luotettavuudessa ja läpinäkyvyydessä on VTV:n mielestä parannettavaa. Nyt hankkeiden hyödyt ja kustannukset jäävät piiloon.

Valtiontalouden tarkastusviraston (VTV) tekemän tarkastuksen mukaan väylänpidon hankepäätösten tueksi saatavilla oleva tieto ei anna eduskunnalle ja hallitukselle riittävää pohjaa väylänpidon toimintalinjausten arviointiin ja sitä koskevaan päätöksentekoon. Tiedon luotettavuudessa ja läpinäkyvyydessä on VTV:n mielestä parannettavaa. Nyt hankkeiden hyödyt ja kustannukset jäävät piiloon.

image

Valtion vastuulla olevaan väylänpitoon käytettiin vuonna 2009 noin 1 585 miljoonaa euroa talousarviomäärärahoja. VTV:n tarkastuksessa keskityttiin väylien investointihankkeisiin, joista suuremmat rahoitetaan hankekohtaisesti eritellyillä väylien kehittämishankemäärärahoilla. Näitä määrärahoja käytettiin vuonna 2009 noin 432 miljoonaa euroa.

Valtiontaloudellisen kokonaisohjauksen näkökulmasta on tärkeää tietää, kuinka kannattavia investointihankkeet ovat ja millä perusteilla ne kannattaa toteuttaa. Tarkastuksen perusteella eduskunnallekin esitetyissä väylähankkeiden hyöty-kustannuslaskelmissa ei ole ollut riittävää laadunvarmennusta. Laskelmien toteutumista tai osuvuutta ei myöskään ole järjestelmällisesti seurattu. Tarkastetuista väylähankkeista on tehty vain harvoin vaikuttavuuden arviointi. Kaikkien toteutukseen edenneiden väylähankkeiden osalta ei ole voitu selvästi osoittaa, millä perusteilla toteutuspäätös on tehty. Hankkeiden toteutuspäätösten valmisteluun tarvitaan läpinäkyvyyttä, esimerkiksi järjestelmällisen ja dokumentoidun vaikuttavuusarvioinnin avulla.

Saatavilla oleva tieto ei anna riittävää pohjaa arvioida ja tehdä päätöksiä väylänpidon laajemmista toimintalinjauksista. Olisi hyödyllistä pohtia esimerkiksi sitä, kannattaisiko osa suurten kehittämishankkeiden vaatimista resursseista ohjata vaikkapa muun väyläverkon kunnossapitoon tai useisiin pieniin investointihankkeisiin. Tarkastusvirasto katsoo, että eri liikennemuotojen yhteiseen kehittämistyöhön ja väylänpidon kokonaisuuden tarkasteluun on aiempaa paremmat mahdollisuudet liikennehallinnon uuden organisaation ansiosta.

Liikenneviraston tulee valvoa väylähankkeista tehtyjen laskelmien laatua. Myös liikenne- ja viestintäministeriön tulee kantaa vastuuta väylähankkeiden arviointien laadunvalvonnasta ja muun muassa huolehtia tätä koskevan ohjeen päivittämisestä. Koko hallinnonalalla tulee käydä avointa keskustelua hankkeiden toteuttamisen perusteista ja kannattavuudelle asetettavista vaatimuksista.

Tarkastus toteutettiin osana tarkastusviraston laajempaa väylänpitoteemaa, josta on aiemmin tehty väylien kunnossapitoa koskevia tarkastuksia.

Valtiontalouden tarkastusvirasto on eduskunnan yhteydessä toimiva ylin kansallinen tarkastusviranomainen, joka tarkastaa valtion taloudenhoitoa ja omaisuuden hallintaa. Tarkastustyöllä virasto varmistaa, että valtion varoja käytetään eduskunnan päättämiin kohteisiin lakia noudattaen ja järkevästi.

Tätä artikkelia ei ole kommentoitu

0 vastausta artikkeliin “Väylähankkeiden kannattavuus jää epäselväksi”

Vastaa

Viimeisimmät näkökulmat