VR Track sai 60 miljoonan euron kunnossapitosopimuksen Ruotsista
VR Track Oy (ent. Oy VR-Rata Ab) on saanut Ruotsin keskiosassa sijaitsevan lähes 900 kilometrin pituisen Mittbanan-radan kunnossapitosopimuksen. Viiden vuoden sopimus alkaa kesäkuusta 2011. Lisäksi sopimukseen sisältyy optio kahdesta lisävuodesta vuosi kerrallaan. Radan käyttö- ja kunnossapitopalvelut sisältävä sopimus merkitsee työtä yli 70 hengelle vähintään viideksi vuodeksi. Ruotsin rautatieverkostosta vastaavan Trafikverketin kanssa tehdyn sopimuksen arvo on 60 miljoonaa euroa.

VR Track Oy (ent. Oy VR-Rata Ab) on saanut Ruotsin keskiosassa sijaitsevan lähes 900 kilometrin pituisen Mittbanan-radan kunnossapitosopimuksen. Viiden vuoden sopimus alkaa kesäkuusta 2011. Lisäksi sopimukseen sisältyy optio kahdesta lisävuodesta vuosi kerrallaan. Radan käyttö- ja kunnossapitopalvelut sisältävä sopimus merkitsee työtä yli 70 hengelle vähintään viideksi vuodeksi. Ruotsin rautatieverkostosta vastaavan Trafikverketin kanssa tehdyn sopimuksen arvo on 60 miljoonaa euroa.
”Yhtiömme tavoitteena on kasvu ja kansainvälistyminen infrarakentamisen markkinoilla. Olemme hakeneet aktiivisesti töitä Suomen lähialueilta, missä toimintaympäristö on tuttu. Ruotsissa pystymme hyödyntämään ammattitaitoista henkilöstöämme ja kalustoamme sekä pitämään ajan tasalla laajaa osaamistamme”, VR Trackin toimitusjohtaja Ville Saksi sanoo.
Suomessa ratojen kunnossapitomarkkinat ovat supistumassa. VR Track käynnistikin lokakuussa yt-neuvottelut peräti 350-400 henkilötyövuoden vähentämiseksi. Toimitusjohtaja Saksi totesi tuolloin, että henkilöstön vähennystarpeen takana ovat muun muassa hävityt kunnossapitourakat.
Sen sijaan Ruotsissa ratojen kunnossapitoon käytettävät määrärahat ovat VR Trackin mukaan kasvussa. Yhtiö kertoo, että länsinaapurissamme kunnossapitoon käytetään jo nyt 3-4 kertaa enemmän rahaa kuin meillä.
Suomen ulkopuolella VR Track on aiemmin urakoinut Ruotsin lisäksi Virossa. Parhaillaan Pohjois-Ruotsissa on käynnissä viisivuotinen Malmiradan kunnossapitourakka. Virossa toteutettiin viimeksi Tartto-Valga-radan päällysrakenneurakka vuosina 2008-2009.
Tätä artikkelia on kommentoitu 2 kertaa
2 vastausta artikkeliin “VR Track sai 60 miljoonan euron kunnossapitosopimuksen Ruotsista”
Tämä ystävämme VR hakee töitä ulkomailta, kun raha ei kotimaassa riitä, ja sitten ihmetellään miksi junat ovat myöhässä…
Ja se toinen valtion Oy Destia ”lainailee” maa-aineksia kuntien mailta. Tässä sitä on kaksi valtion rahoilla keskenään kilpailevaa ja samoilla markkinoilla. Eikö toisten rahoilla pelleilyn jo voisi lopettaa.
Myydään molemmat, jos joku vaan ostaa.
Työllisyyden hoitoa voi tehdä halvemmallakin.