Kokeile kuukausi maksutta

Eduskunta jatkoi Liikenneviraston pääjohtajan pakkoeron selvittelyä

Liikenneviraston pääjohtajan Juhani Tervalan pakkoeron selvittely jatkui eduskunnassa perjantaina sekavissa tunnelmissa. Valiokunnat kuulivat jälleen perjantaina sekä liikenneministeri Merja Kyllöstä (vas.) että Tervalaa. Kyllönen oli kuultavana valtiovarainvaliokunnan liikennejaostossa ja Tervala samaan aikaan liikennevaliokunnassa.

Liikenneviraston pääjohtajan Juhani Tervalan pakkoeron selvittely jatkui eduskunnassa perjantaina sekavissa tunnelmissa. Valiokunnat kuulivat jälleen perjantaina sekä liikenneministeri Merja Kyllöstä (vas.) että Tervalaa. Kyllönen oli kuultavana valtiovarainvaliokunnan liikennejaostossa ja Tervala samaan aikaan liikennevaliokunnassa.

Eduskunnassa on kannettu huolta kolmen tiehankkeen mahdollisesta vaarantumisesta liikenneministeriön ja -viraston riitojen ja Tervalan pakkoeron vuoksi. Asia koskee tieyhteyksiä Turku–Pori, Kouvola–Lappeenranta ja Mikkeli–Juva.

Kyllösen mukaan myös tiehankkeista keskusteltiin. Ministeri sanoi korostaneensa, että kaikki eduskunnan ja hallituksen tekemät päätökset ovat edelleen voimassa, eikä niitä ole kukaan kaatanut.

”Pitäisi olla itsestään selvää, että eduskunta ja hallitus päättävät ja niiden suuntaviivojen mukaisesti edetään.”

Liikennejaoston puheenjohtaja Kari Rajamäki (sd.) ei ollut kuitenkaan vielä vakuuttunut asiasta. Hän sanoi, että valtiovarainvaliokunta vahtii budjetin käsittelyn yhteydessä tilannetta tarkoin.

Ministeri selvitti, että hän kertoi ennalta muiden hallituspuolueiden puheenjohtajille menettäneensä luottamuksensa Tervalaan ja ryhtyvänsä toimiin.

”Olen sanonut, että pääjohtaja on menettänyt luottamuksen ja kertonut hänelle sen prosessin miten se etenee ja mitä se tarkoittaa valtioneuvoston näkökulmasta.”

Kyllönen painotti, ettei kukaan ole kyseenalaistanut hänen päätöstään.

”En ole ymmärtänyt”

Tervala kiisti edelleen saaneensa ministeriltä mitään huomautusta etukäteen, tai ainakaan ”hoksanneensa” sellaista.

”En ole ymmärtänyt, että jos jossakin asiassa on eri näkemys, että se on niin kuin huomautus.”

Tervalan mukaan kansliapäällikkö Harri Pursiainen on saattanut kuitenkin jonkinlaisen huomautuksen antaa.

”No on voinut, kansliapäällikkö, se on niin kuin eri asia…voi olla, että jostakin asiasta on suullisen, en enää edes muista.”

Liikennevaliokunnan puheenjohtaja Arto Satonen piti erojupakkaa valiokunnan näkökulmasta loppuun käsiteltynä. Satosen mukaan ministerin luottamus Tervalaan on mennyt, ja ministerin ja pääjohtajan on kyettävä tekemään yhteistyötä.

Tätä artikkelia on kommentoitu 3 kertaa

3 vastausta artikkeliin “Eduskunta jatkoi Liikenneviraston pääjohtajan pakkoeron selvittelyä”

  1. ”En ole ymmärtänyt”

    Tervala kiisti edelleen saaneensa ministeriltä mitään huomautusta etukäteen, tai ainakaan ”hoksanneensa” sellaista.

    ”En ole ymmärtänyt, että jos jossakin asiassa on eri näkemys, että se on niin kuin huomautus.”

    Tervalan mukaan kansliapäällikkö Harri Pursiainen on saattanut kuitenkin jonkinlaisen huomautuksen antaa.

    ”No on voinut, kansliapäällikkö, se on niin kuin eri asia…voi olla, että jostakin asiasta on suullisen, en enää edes muista.”

    Kun näin vähäisellä ymmärryksellä ja huonolla muistilla varustettu henkilö on ollut liikenneviraston pääjohtajana, niin ei ole ihme, että asiat ovat takunneet ko. viraston vastuualueilla valtion hallinnossa. Tulee mieleen eräs toinenkin valtion virasto, jonka ylijohtaja on tullut tunnetuksi yhtä lailla huonomuistisena, kun ko. viraston toimintaa on vuosien varrella ihmetelty ja arvosteltu. Tämä virastohan on Asumisen rahoitus- ja kehittömiskeskus ARA. ARAnkin toimintaa on jouduttu selvittämään ja huomautettavaa on löydetty. Millä perusteilla valtion virastojen yli- ja pääjohtajat oikein valitaan? Ei kai näin vähäisellä ymmärryksellä ja huonolla muistilla?

    1. Liikenneviraston pääjohtajan virka on nyt laitettu hakuun. Ilmoituksessa korostetaan henkilöstöjohtamisen taitoja. Suomeksi tämä tarkoittaa sitä, että liikenneasioista riittää se, että on ajokortti tai ainakin kokemusta joukkoliikenteen käytöstä ja henkilöstöosaamiseksi riittää aktiivinen työ puolueen organisaatiossa, esimerkiksi ministerin avustajana. Virka voi sopia myös jollekin jäähdyttelevälle vasemmistopoliitikolle.

      Liikenneasioista jokaisella on mielipide ja jokainen mielipide on yhtä arvokas. Substanssiosaajista on vain harmia, koska he näpertelevät määrärahojen riittävyyden ja aikataulujen pitämisen kaltaisilla pikkuasioilla, joista ministereiden on vaikea pysyä kärryillä.

    2. Tervala oli perinteinen poliittinen änkyrä, joka toisteli lausettaan ”en ole KIRJALLISTA varoitusta saanut”, kun kysyttiin onko ministeri varoitellut.

      Lastentarhassako sitä ollaan?

Vastaa

Viimeisimmät näkökulmat