Kokeile kuukausi maksutta

Tuotetiedon hallinnasta on tullut merkittävä tekijä yrityksen toiminnassa

Tietoa kirjoittajasta Mikko Särkikangas, e21 Solutions
Mikolla on yli 20 vuoden kokemus verkkopalveluiden tuottamisesta teollisuuden ja teknisen kaupan yrityksille. Hän toimii myyntijohtajana e21 Solutions Oy:ssä, joka kasvattaa yritysten liiketoimintaa digitalisoimalla B2B-myyntiä ja asiointia. Keskeisiä ratkaisuja ovat B2B-verkkokaupat ja asiointipalvelut, tarjoustyökalut ja tuotetiedonhallinta. www.e21.fi
Kaikki kirjoittajan kirjoitukset

Rakennustuoteteollisuuden yritykset elävät ja hengittävät tuotetietoa. Se on koko myynnin kivijalka. On vaikea kuvitella myyjän työpäivää ilman tuotetiedon käsittelyä. Jos myynnin työtä tarkkailisi viikon ajan, huomaisi, kuinka paljon ja miten monipuolisesti tuotetietoa haetaan, käsitellään, rikastetaan ja jaetaan päivittäin.

 

Hajallaan oleva tuotetieto aiheuttaa turhaa sähläystä

Yhteen tuotteeseen liittyy paljon teknistä tietoa kuten nimi, tuotenumero, pakkaustieto, hinta ja saatavuus. Tuotetiedon rikastamiseksi sanotaan sitä, kun tuotteeseen liittyvää perustietoa täydennetään kuvien, videoiden, käyttökohteiden esittelyiden ja vaikka asennusohjeiden avulla. Kun tämä yhteen tuotteeseen mahdollisesti liittyvä tieto kerrotaan sadoilla tai jopa tuhansilla tuotteilla tai tuotenimikkeillä, alkaa hahmottamaan, miten merkittävästä asiasta on kysymys.

Monella yrityksellä tämä lukematon määrä tuotetietoa on edelleen hajallaan eri paikoissa, kuten verkkosivuilla, katalogeissa, ERP:ssä, palvelimilla ja hinnastoissa. Sen lisäksi yrityksissä voi olla eri henkilöitä vastaamassa eri tiedoista. Tällöin tuotetiedosta voi olla monta eri versiota eikä yhdelläkään ihmisellä ole käsitystä siitä, mikä tieto pitää paikkansa.

Tuotetiedon ylläpito, hallinta ja hyödyntäminen voi viedä viikkotasolla merkittävän määrän työtunteja niin myynniltä kuin myynnin tukeen osallistuvilta henkilöiltä. Sählääminen johtaa helposti myös virheisiin ja niiden selvittelyihin.

 

KATSO TAPAUS FESCON

 

Kustannustehokkuutta yrityksen prosesseja tukevasta järjestelmästä

Yrityksen liiketoimintaan ja myynnin prosesseihin soveltuva tuotetiedon hallintajärjestelmä tehostaa toimintaprosessia läpi koko organisaation – myynnistä tuotantoon asti. Kun tuotetieto on keskitetty yhteen järjestelmään, se voidaan päivittää automaattisesti kaikkiin kanaviin, joissa tuotetietoa käytetään ja julkaistaan.

Rakennusalan kuivatuotteiden ja ratkaisujen valmistaja Fescon otti käyttöönsä e21:n SOLU-järjestelmän, kun yli 500 tuotteen tuotetietojen hallinta alkoi viedä liikaa aikaa ja aiheutti turhaa työtä eri puolilla organisaatiota. SOLU-järjestelmä toimii nyt yrityksen keskitettynä tuotetiedon hallintajärjestelmänä, josta käsin hallitaan koko yrityksen tuotevalikoimaa ja tuotetietoja viidellä eri kielellä. Järjestelmän avulla on helppo päivittää tuotetietoa sekä julkaista sitä automaattisesti eri kanavissa.

Keskitetyn järjestelmän käyttöönotto mahdollisti sekä tiedon päivittämiseen liittyvän prosessin nopeutumisen että julkaistavan tiedon laadun parantumisen. Koska julkaisu tapahtuu nyt yhdessä paikassa, kaikilla on aina viimeisin tieto käytössään. Tuotetiedoista ei ole enää montaa eri versiota, vaan yksi ajantasainen tieto. Tuotetiedon hallintaan aiemmin liittynyt sähläys ja uudelleen tekeminen poistuivat ja uusi järjestelmä mahdollistaa tehokkaan työskentelyn. Keskitetty tuotetiedon hallinta mahdollistaa myös paremman asiakaspalvelun, koska myös asiakkaalla on ajankohtainen ja päivitetty tieto aina käytössään.

Keskitetty tuotetiedonhallinta tehostaa sekä yrityksen toimintaa että mahdollistaa paremman asiakaskokemuksen. Käy katsomassa Fesconin toimitusjohtajan haastattelu tai lue Fesconin asiakastarina. Mikäli haluat parantaa yrityksesi tuotetiedon hallintaa, niin ota yhteyttä!

 

Yhteistyöterveisin,

Mikko Särkikangas

Myyntijohtaja, partneri

e21 Solutions

www.e21.fi

 

Viimeisimmät näkökulmat

Mikko Särkikangas, e21 Solutionshttps://www.rakennuslehti.fi/kirjoittajat/mikko-sarkikangas-e21-solutions/