Tutustu nyt Rakennuslehteen 3 kk veloituksetta!

Kasvanut meriliikenne on haaste Nord Stream -rakennustöissä

Suomenlahden nopeasti lisääntynyt meriliikenne on turvallisuushaaste Nord Stream -kaasuputken rakennustöissä. Esimerkiksi öljynkuljetusten määrä putken rakennusreitillä on kasvanut, minkä lisäksi on otettava huomioon huviveneilijät.

Suomenlahden nopeasti lisääntynyt meriliikenne on turvallisuushaaste Nord Stream -kaasuputken rakennustöissä. Esimerkiksi öljynkuljetusten määrä putken rakennusreitillä on kasvanut, minkä lisäksi on otettava huomioon huviveneilijät.

Kuuntele juttu

-Suurin haaste on saada yhteys jokaiseen vaara-aluetta lähestyvään alukseen, sanoo Suomenlahden meriliikennekeskuksen päällikkö Sari Talja.

Nord Stream aloitti tiistaina tämän kevään miinanraivauksen putken reitiltä. Ennen kutakin raivausta myös merinisäkkäät ja kalat ohjataan etäälle varoituspanoksilla.

Muun liikenteen turvaetäisyys putkitöitä tekeviin aluksiin on työn vaiheesta riippuen 500-1500 metriä joka suuntaan.

-Vaikka huvialus eksyisi raivausalueelle, vaara on kuitenkin melko pieni, rauhoittelee Suomenlahden merivartioston kapteeniluutnantti Keijo Parhiala. Hänen mukaansa miinanraivaus keskeytetään heti, jos turvavyöhykkeelle eksyy ylimääräinen alus.

Viipurin läheltä Saksan Greifswaldiin kulkevan kaasuputken on määrä olla valmis vuonna 2012.

Tätä artikkelia ei ole kommentoitu

0 vastausta artikkeliin “Kasvanut meriliikenne on haaste Nord Stream -rakennustöissä”

Vastaa

Viimeisimmät näkökulmat