Tornio-Kolari-radan päällysrakennetyöt puolivälissä
Liikennevirasto uusii radan päällysrakennetta Tornion ja Kolarin välillä. Hanke on edennyt puoleenväliin Ylitornion Kaulintaan ratakilometrille 963. Työ sisältää vanhojen puupölkkyjen vaihdon betonipölkyiksi, kiskojen uusimisen sekä lyhytkiskoraiteen muuttamisen jatkuvakiskoraiteeksi. Lisäksi ratapenkereitä levitetään ja vahvistetaan. Uusittavan osuuden kokonaispituus on yhteensä noin 183 km. Peruskorjaus käynnistyi toukokuussa vuonna 2008 ja valmistuu vuoden 2011 syksyllä.

Liikennevirasto uusii radan päällysrakennetta Tornion ja Kolarin välillä. Hanke on edennyt puoleenväliin Ylitornion Kaulintaan ratakilometrille 963. Työ sisältää vanhojen puupölkkyjen vaihdon betonipölkyiksi, kiskojen uusimisen sekä lyhytkiskoraiteen muuttamisen jatkuvakiskoraiteeksi. Lisäksi ratapenkereitä levitetään ja vahvistetaan. Uusittavan osuuden kokonaispituus on yhteensä noin 183 km. Peruskorjaus käynnistyi toukokuussa vuonna 2008 ja valmistuu vuoden 2011 syksyllä.
Tasoristeyksiä pyritään poistamaan joko kokonaan tai korvaavin tiejärjestelyin. Rataosalla oli ennen projektia rekistereiden mukaan risteyksiä yhteensä 318 kappaletta, joista 99 on käyttämättömiä. Projektin jälkeen tasoristeyksiä jää noin 104 kappaletta, ja kaikki yleisten teiden tasoristeykset ovat varoituslaitoksin varustettuja.
Hankkeen kustannusarvio on 86,4 miljoonaa euroa. Uusimisella turvataan rataosan nykyisen henkilö- ja tavaraliikenteen toimintaedellytykset.
Tätä artikkelia ei ole kommentoitu
0 vastausta artikkeliin “Tornio-Kolari-radan päällysrakennetyöt puolivälissä”