Niukat ratatyöt pistävät VR Trackin jakamaan urakalla lomautuslappuja
Rautateiden kunnossapitoyhtiö VR Track (ent. VR-Rata) aloittaa mittavat lomautukset. Kivenä kengässä ovat vähissä olevat ratainvestoinnit. Yhtiö kertoi tiistaina lomauttavansa määräaikaisesti enintään 255 ja toistaiseksi enintään 125 henkeä.

Rautateiden kunnossapitoyhtiö VR Track (ent. VR-Rata) aloittaa mittavat lomautukset. Kivenä kengässä ovat vähissä olevat ratainvestoinnit. Yhtiö kertoi tiistaina lomauttavansa määräaikaisesti enintään 255 ja toistaiseksi enintään 125 henkeä.
VR Trackin toimitusjohtajan Ville Saksin mukaan syynä lomautuksiin ovat valtion vähentyneet investoinnit rataverkkoon ja kiristynyt kilpailu kunnossapitomarkkinoilla. Lomautukset kohdistuvat muun muassa radanrakentamisen ja kunnossapidon henkilöstöön.
Yhtiön mukaan toistaiseksi lomautettujen henkilöiden töihin paluu edellyttää merkittävää parannusta markkinatilanteessa. Jos parannusta tilanteeseen ei tule, voivat toistaiseksi lomauttamiset muuttua Saksin mukaan irtisanomisiksi.
”Tällä hetkellä näyttää aika huonolta, että tämä ryhmä voitaisiin kutsua takaisin töihin. Toivoa pidetään kuitenkin vielä yllä”, Saksi sanoi.
VR-konserniin kuuluva VR Track on infrarakentamiseen ja radanpidon suunnittelu-, rakentamis- ja kunnossapitopalveluihin erikoistunut yhtiö.
”Kunnossapitoon tarvittaisiin 100 miljoonaa lisää”
Rapsakan talven ahdistamana rataliikenne on takkuillut pahasti viime ja tänä talvena. VR Track vakuuttaa, että lomautukset eivät vaikuta sen hoidossa olevaan talvikunnossapitoon. Rataverkon kunnossapidosta vastaa Liikennevirasto, joka tilaa työt eri urakoitsijoilta. Liikennevirastolla on yhteensä 12 kunnossapitoaluetta, joista kahdeksan on VR Trackin hoidossa.
Kunnossapitoalueiden kilpailutuksissa VR Track on saanut takkiinsa Itä-Suomessa. ”Tämän takia myös lomautukset painottavat suhteellisesti eniten Itä-Suomeen”, Saksi sanoi.
Noin kolmannes lomautetuista työskentelee Itä-Suomessa, neljännes Etelä- ja Länsi-Suomessa sekä kymmenesosa Pohjois-Suomessa. Saksi kuitenkin painottaa, että ratojen rakentamisinvestointien sukeltaminen on pääsyy lomautuksiin.
Tiistaina ilmoitettuja lomautuksia on puitu yt-pöydässä. Rautatieläisten Liiton mukaan se onnistui neuvotteluissa torjumaan välittömät irtisanomiset. Liiton puheenjohtaja Vesa Mauriala pitää keskeisenä syynä tilanteeseen täysin puutteellista ratarahoitusta. Hänen mielestään kunnossapitoon tarvittaisiin vuosittain 100 miljoonaa euroa lisärahaa.
”Valtiovalta on laiminlyönyt sekä ratojen perusrahoituksen että uusien rataosuuksien rakentamiseen tähtäävän rahoituksen”, Mauriala sanoo.
Tätä artikkelia ei ole kommentoitu
0 vastausta artikkeliin “Niukat ratatyöt pistävät VR Trackin jakamaan urakalla lomautuslappuja”