Kokeile kuukausi maksutta

TAMK ja VTT: Infrarakentamisen alamäki jatkuu ensi vuonna

Inframarkkinat ovat supistuneet jo monta vuotta peräkkäin eikä vuoden 2014 odoteta tekevän poikkeusta. Infrarakentamisen kasvu siirtyy siis jälleen vuodella eteenpäin vuoteen 2015. Vuoden 2013 infrarakentamisen ja -kunnossapidon arvioidaan supistuvan viime vuodesta 3,5 prosenttia noin 7,8 miljardiin euroon. Vuonna 2014 infrarakentamisen odotetaan supistuvan edelleen 2 prosenttia. Nämä seikat käyvät ilmi Tampereen ammattikorkeakoulun ja VTT:n yhteisestä tuoreesta infrarakentamisen suhdanne-ennusteesta.

Inframarkkinat ovat supistuneet jo monta vuotta peräkkäin eikä vuoden 2014 odoteta tekevän poikkeusta. Infrarakentamisen kasvu siirtyy siis jälleen vuodella eteenpäin vuoteen 2015. Vuoden 2013 infrarakentamisen ja -kunnossapidon arvioidaan supistuvan viime vuodesta 3,5 prosenttia noin 7,8 miljardiin euroon. Vuonna 2014 infrarakentamisen odotetaan supistuvan edelleen 2 prosenttia. Nämä seikat käyvät ilmi Tampereen ammattikorkeakoulun ja VTT:n yhteisestä tuoreesta infrarakentamisen suhdanne-ennusteesta.

image

Ennusteen mukaan ensi vuonna kasvavia sektoreita ovat lentoliikenteen ja vesihuollon infran rakentaminen. Supistuva sektori on ratarakentaminen.

Infrarakentamisen suhdanteeseen vaikuttaa negatiivisesti bruttokansantuotteen miinusmerkkinen kehitys. Suhdanne-ennusteen perustana on bruttokansantuotteen 0,8 prosentin lasku vuonna 2012 sekä edelleen 0,5 prosentin lasku 2013. Bruttokansantuotteen arvioidaan kääntyvän kasvuun vasta 2014.

Lisäksi infrarakentamiseen vaikuttaa heikentävästi valtion ja kuntien rahoitusvaje.

Infrasuunnittelun koettu suhdannetilanne on 2013 syksyllä heikoin sitten 1990-luvun alun laman. Vuonna 2014 tilanteen odotetaan pysyvän tällä samalla matalalla tasolla.

Syksyllä 2013 infrasuunnittelijoiden suhdannekyselyyn vastanneissa yrityksissä liikevaihdon ennakoidaan kutistuvan 5 prosenttia sekä 2013 että 2014. Työntekijöiden määrä vähenee hieman vähemmän. Suhdannetilanteen ja odotusten taustalla on lyhyt tilauskanta ja kova hintakilpailu.

Vuodesta 2009 infraurakoitsijoiden toiminnan kannattavuus, kaluston käyttöaste sekä tilausten turvaama työkannan pituus on hieman parantunut. Kesällä 2013 tilausten turvaaman tuotannon pituus nousi 5,7 kuukauteen.

Joka toisella urakoitsijalla on kuitenkin vapaata tuotantokapasiteettia. Kesällä 2012 osa urakoitsijoista näki myönteisiä merkkejä tulevaisuudessa. Kesällä 2013 yksikään EK-barometriin vastanneista ei odottanut suhdanteiden parantuvan.

Tätä artikkelia ei ole kommentoitu

0 vastausta artikkeliin “TAMK ja VTT: Infrarakentamisen alamäki jatkuu ensi vuonna”

Vastaa

Viimeisimmät näkökulmat