Talous Infra Rakentaminen Uutiset Katja Kuokkanen / HS Yksi kommentti

Asvalttiurakoita on voitettu Helsingissä pilkkahinnoin mutta laskutettu kalliisti, paljastaa tarkastus

Helsingin viime vuosien asvalttiurakoissa on ilmennyt miljoonaluokan ylityksiä.

Sisäinen tarkastus tutki Helsigin kaupungin asvalttiurakoita vuosilta 2013–2017. Myös HS:lla on hallussaan useita epäselviä urakka-asiakirjoja viime vuosilta.

Kaupungin sisäinen tarkastus on saanut valmiiksi raporttinsa asvalttitöissä syksyllä ilmenneistä epäselvyyksistä.

Kilpailutuksia voittaneiden yritysten tarjousten ja toteutuneiden urakkalaskujen välinen erotus on ollut vuosina 2015–2017 yhteensä 1,4–2,1 miljoonaa euroa vuodessa. Kyse on merkittävistä ylityksistä, sillä urakoiden yhteisarvo on karkeasti arvioituna viisi miljoonaa euroa vuodessa.

Urakat ovat kaupungin rakentamispalvelun Staran suurimpia jokavuotisia kilpailutuksia. Niitä on vuosittain kahdeksan.

Kimmoke sisäiseen tarkastukseen tuli viime kesänä asvalttialan toimijoilta. Useat alan yrittäjät ja yritysjohtajat nostivat esiin epäilyn vuosia jatkuneesta urakoiden ylihinnoittelusta. Myös hankintojen valvontaa pidettiin epäasiallisena.

Nyt valmistunut tarkastus vahvistaa useita epäselvyyksiä. Ylihinnoitteluepäilyssä oli kyse siitä, että urakoiden materiaaleihin, työkoneisiin tai muihin tarjousnimikkeisiin tarjottiin hyvin edullista hintaa.

Samankaltaisten tuotteiden tai koneiden hinnat vaihtelivat yleisesti senteistä kymmeniin euroihin. Usein edullista tuotetta ei juuri käytetty, kallista taas käytettiin usein huomattavasti enemmän kuin kaupungin pyynnössä oli tarkoitettu.

Tarkastus toteaa, että silloin kun näitä tuotteita tai työvaiheita ei kauden aikana ole ostettu, loppulaskujen todellinen hinta poikkeaa tarjoushinnasta.

Poliisitutkintaa ei ole tulossa

Yksiselitteisesti ei Staran toimitusjohtajan Timo Martiskaisen mukaan silti ole voitu sanoa, että esimerkiksi kallista konetta olisi käytetty hyötymistarkoituksessa.

”Emme tulleet siihen johtopäätökseen”, hän sanoo.

Asvalttiurakoista ei ole käynnistymässä poliisitutkintaa. Sisäinen tarkastus on päällikkönsä Sari Kyllösen mukaan käynyt läpi laskutusta, sopimuksia, mittapöytäkirjoja ja prosesseja. Näyttöä vakavista väärinkäytöksistä ei Kyllösen mukaan saatu.

”Emme saaneet näyttöä mahdollisesta rikoksesta, vaikka sitä pyrittiin selvittämään. Annoimme erilaisia kehittämissuosituksia”, Kyllönen sanoo.

Urakoiden runsaat tuntityöt vahvistuivat myös. Kyllönen ei nimeä perusteita kalliina lisätöinä tehdyille tunneille. Sekään ei ollut peruste tutkintapyynnölle.

”Mutta se on yksi kehittämiskohta”, Kyllönen sanoo.

Martiskainen myöntää tarkastuksen aiheelliseksi. Toiminnassa on kehittämistä ja epätäsmällisyyksiä.

”Mutta ei löytynyt näyttöä rikollisesta toiminnasta tai väärinkäytöksistä”, Martiskainen sanoo.

Miksi Staran työnjohtajat ja laskujen käsittelijät ovat järjestelmällisesti hyväksyneet epäselviä laskuja? Sitä kysyi usea alan yrittäjä ennen tarkastusta.

”Ei ole niin, että olisi määrätietoisesti hyväksytty urakoitsijan tekemää kalliimpaa vaihtoehtojen toteutusta”, Martiskainen vastaa.

Asiakirjoja on rukattu uusiksi

Varsinaisia seuraamuksia tai henkilövaihdoksia ei ole tulossa. Staran pitää parantaa asvalttitöiden valvontaa ja uudistaa urakoiden kilpailutusta. Kilpailutusasiakirjoja on Martiskaisen mukaan uusittu jo käynnistymässä oleviin kilpailutuksiin.

”Jos olisi löytynyt selkeitä väärinkäytöksiä, se olisi johtanut sanktioihin. Mutta ei löytynyt. Meitä valvotaan nyt sisäisessä tarkastuksessa tämän vuoden aikana”, Martiskainen sanoo.

Urakkasummien ylitykset on tästedes määrä selvittää. Se on sekä sisäisen tarkastuksen että Martiskaisen mukaan keskeinen kehityssuunnitelma. Kilpailutusasiakirjoja on nyt myös määrä yksinkertaistaa niin, ettei monta erihintaista vaihtoehtoa ole käytettävissä.

”Urakka-aikaiseen valvontaan pyritään satsaamaan lisää ja yhtenäistämään käytäntöjä eri puolilla kaupunkia”, Martiskainen sanoo.

Yksi selitys hintojen paisumiselle on töiden ennakoimattomuus. Kilpailutukset tehdään ennen asvalttikauden alkua. Jos esimerkiksi töitä tilaavalta kaupungin katu- ja puisto-osastolta liikenee lisärahaa, lisäurakat ovat mahdollisia.

”Suuri heitto tulee siitä, että on tullut työmaita, joihin on tarvittu kesällä päällysteitä”, Martiskainen sanoo.

Niitä ei kilpailuteta erikseen. Julkisia hankintoja säätelevän hankintalain mukaan 150 000 euroa ylittävät rakennusurakat tosin tulisi kilpailuttaa.

Sisäinen tarkastus pohtii mittauksia

Sisäinen tarkastus harkitsee vielä mittauksia viime vuoden asvaltointityömailla. Yksi epäily on ollut, että kaikkea kaupungin maksamaa asvalttimassaa ei olisi käytetty kaupungin kohteisiin.

”Nyt mietimme, lähdemmekö teettämään mittauksia”, Kyllönen sanoo.

Parempaan on vastedes pystyttävä. Elleivät kaupungin verorahat tästä lähin ole tarkassa käytössä, voi Martiskaisen mukaan käydä niin, ettei Stara ole enää kilpailuttamassa kaupungin urakoita.

”Kyllä tämä asettaa meidän ammattitaitoa kyseenalaiseksi. Teemme parhaamme, että pystymme päällystämään kaupungin katuja jatkossa edullisemmin”, Martiskainen sanoo.

Keskustelu artikkelista: 1 kommentti

Vastaa

Rakennuslehden pääuutisia