Suunnittelu Kiinteistöt Uutiset Mikko Kortelainen Ei kommentteja

Karoliina Korppoon hittipelistä oppia kaupunkisuunnitteluun – pelaajan kaikki päätökset ovat sallittuja

Huvia ja hyötyä samassa paketissa. Näin voisi tiivistää Colossal Orderin pelisuunnittelija Karoliina Korppoon kuvauksen Cities: Skylines -hittipelistä. Hän esitteli peliä Asuntomarkkinat 2018 -seminaarissa.

Kuvakaappaus pelistä Cities: Skylines. Kuva: Paradox Interactive

Peli on niin sanottu hiekkalaatikkosimulaatio, joka antaa pelaajille paljon vapauksia. Pelaaja saa alussa hiukan rahaa ja muutaman neliökilometrin kokoisen alueen, jolle hän alkaa kaavoittaa kaupunkia palveluineen. Ratkaisujen vaikutukset näkyvät, ja kaupunkilaiset ja yritykset päättävät, tulevatko kaupunkiin. Pelin esikuvana on SimCity 2000.

Korppoon mukaan pelin ytimenä on luovuus ja ajatukset siitä, millaisia kaupunkeja voi olla olemassa ja miten ne toimisivat. Kuka vaan osaa hänen mukaansa vastata kysymykseen, millaisen kaupungin rakentaisi.

Peliä ei voi hävitä, sillä pelaajan kaikki päätökset ovat sallittuja.

Korppoon mukaan peli on riittävän realistinen, jotta pelissä toimivat ratkaisut toimisivat myös todellisessa maailmassa. Peli tarjoaa kaupunkisuunnittelusta kiinnostuneille luonnostelutyökalun ideoiden testaamiseen.

Hän toivoo, että pelin myötä ihmiset ymmärtäisivät olevansa osa kaupunkia, liikennettä ja kokonaisuutta. Kaupunkia koskevien ratkaisujen taustalla on kyse valinnoista.

Korppoolla on haave, että tulevaisuudessa moni kaupunkisuunnittelija olisi pelannut Cities: Skylines -peliä, samaan tapaan kuin nykyisistä suunnittelijoista suuri osa on pelannut Sim-Cityä.

Hämeenlinnan kaupunki ja Tukholma ovat käyttäneet Cities: Skylinesia kaupunkisuunnittelussa. Hämeenlinna on käyttänyt sitä asukkaille suunnatussa kilpailussa kaavoittaessaan uutta asuinaluetta, ja Tukholma työpajassa liikennesuunnittelijoille.

Vuonna 2015 julkaistu Cities:Skylines on kaikkien aikojen myydyin suomalainen PC-peli.

Vastaa

Rakennuslehden pääuutisia