Pari vuotta sitten uudelleen virinnyt idea pyöräilyä helpottavasti tunnelista päärautatieaseman tuntumassa etenee.

Uudelleen virinnyt idea etenee: Pyöräilijöille kaavaillaan omaa tunnelia ratapihan ali Kaisaniemestä Kansalaistorille

Pari vuotta sitten uudelleen virinnyt idea pyöräilyä helpottavasti tunnelista päärautatieaseman tuntumassa etenee.

Kirjoittaja(t) Marja Salomaa / HS

Kaupunkiympäristölautakunta käsittelee tiistaina suunnitelmaa, jonka toteutuessa Kansalaistorilta voisi polkea esteettä kohti Kaisaniemeä.

Tunneli jatkaisi satamaradan kuilussa kulkevan Baanan poikittaista reittiä kantakaupungissa. Se helpottaisi jalankulun ruuhkia rautatieaseman ympäristössä, kun keskimäärin 4 900 pyöräilijää päivässä kulkisi tunnelin kautta.

Arvioluku kuvastaa ennustetta pyöräilijöistä vuoden 2025 lokakuussa. Lokakuun liikennemäärien katsotaan parhaiten edustavan vuoden keskimääräisiä lukuja.

Mittaa uudella pyörätunnelilla olisi 220 metriä, ja se lyhentäisi matkaa radan toiselta puolelta toiselle noin 600 metrillä.

Tunnelin länsipäähän nykyisen hotelli- ja toimistorakennuksen pohjoispuolelle on suunniteltu lieriön muotoista rakennusta, jossa olisi sekä loiva kierteinen ramppi että hissi. Itäpäässä tunneli yhtyisi jalankulkutunnelin sisääntulorakenteeseen.

Keskuskirjaston kupeessa tila ei riitä vastaavanlaiseen luiskarakenteeseen, joka on käytössä itäpäässä Kaisaniemen puistossa. Hankkeen kokonaishinta-arvio on tässä vaiheessa 26 miljoonaa euroa.

Rakentaminen voisi alkaa ensi vuonna

Pyörätunnelista on tehty aiemmin useita tarkasteluja, ja Helsinki on myös selvittänyt, onnistuisiko pyöräilijöiden sovittaminen kävelijöille tarkoitettuun ratapihan alikulkuun.

Pyöriä alikulussa näkyy jo nyt, mutta alikulun hankaluutena ovat länsipään portaat.

Suunnittelijat ovat myös tutkineet mahdollisuutta liittää pyöräparkki tunnelin yhteyteen. Tilaa voisi olla noin 200 pyörälle.

Jos päättäjät hyväksyvät pyörätunneliesityksen, siitä tehdään yksityiskohtaiset suunnitelmat.

Rakentaminen olisi mahdollista aloittaa aikaisintaan ensi vuonna. Mahdollista Euroopan unionin tai valtion rahoitusta selvitetään.

Tätä artikkelia ei ole kommentoitu

0 vastausta artikkeliin “Uudelleen virinnyt idea etenee: Pyöräilijöille kaavaillaan omaa tunnelia ratapihan ali Kaisaniemestä Kansalaistorille”

Vastaa

Tilaa uutiskirje

Kooste rakennusalan tärkeistä uutisista sähköpostiisi kolmesti viikossa. Saat myös kutsuja Rakennuslehden tapahtumiin. Lisätietoja

Kooste rakennusalan tärkeistä uutisista sähköpostiisi kolmesti viikossa. Saat myös kutsuja Rakennuslehden tapahtumiin.

Anna sähköpostiosoitteesi