Rautaruukille useita siltarakenteiden tilauksia
Rautaruukki on saanut useita siltojen teräsrakenteita ja -komponentteja koskevia tilauksia. Ruotsissa Rautaruukki toimittaa E6-tiehankkeeseen kolmen maantiesillan ja yhden rautatiesillan teräsrakenteet. Lisäksi Ruukki on sopinut komponenttitoimituksista siltahankkeisiin Vladivostokiin Venäjälle ja Varsovaan Puolaan. Toimitusten arvo on yhteensä noin 5,5 miljoonaa euroa.

Rautaruukki on saanut useita siltojen teräsrakenteita ja -komponentteja koskevia tilauksia. Ruotsissa Rautaruukki toimittaa E6-tiehankkeeseen kolmen maantiesillan ja yhden rautatiesillan teräsrakenteet. Lisäksi Ruukki on sopinut komponenttitoimituksista siltahankkeisiin Vladivostokiin Venäjälle ja Varsovaan Puolaan. Toimitusten arvo on yhteensä noin 5,5 miljoonaa euroa.
Ruotsin E6-tiehankkeen sillat rakennetaan Skee-Ejgst-tieosuudelle lähelle Strömstadia. Tämä on viimeisiä osuuksia Ruotsin yhdestä merkittävimmästä tiehankkeesta maan eteläkärjestä Trelleborgista Norjaan johtavalla väylällä. Rautaruukin asiakas ja projektin pääurakoitsija on Peab AB. Siltojen yhteispituus on lähes 600 metriä. Toimituksen kokonaisarvo on noin 2,5 miljoonaa euroa.
”Terässiltaratkaisu lyhentää rakentamisaikaa ja minimoi liikenteelle aiheutuvat häiriöt vilkkaasti liikennöidyllä E6-tiellä,” Peab Ab:n projektipäällikkö Göran Hannrup sanoo.
Ruukki vastaa siltojen kantavien teräsrakenteiden valmistuksesta ja asennuksesta. Rakenteet valmistetaan Ruukin Ylivieskan tehtaalla ja kuljetetaan maanteitse Etelä-Ruotsiin. Rakenteiden korkea esivalmistusaste ja lyhyt asennusaika minimoivat vilkkaalle liikenteelle aiheutuvat haitat ja parantavat osaltaan työmaan kokonaisturvallisuutta.
Siltojen konepajavalmistus alkaa vuoden 2009 lopussa ja viimeiset asennukset tehdään keväällä 2011.
Ruukki on aiemmin osallistunut useisiin muihinkin E6-tien siltahankkeisiin. Tällä hetkellä työn alla ovat ensi vuonna valmistuva 600-metrinen Hudälven-maantiesilta sekä vuonna 2011 valmistuva moottoritiet 45 ja E20 yhdistävä Partihallsförbindelsenin yhteyssilta Göteborgin keskustaan.
Venäjän ja Puolan siltahankkeet maiden suurimmat
Vladivostokin ja Varsovan komponenttitoimitusten yhteisarvo on noin 3 miljoonaa euroa. Kyseiset projektit ovat Venäjän ja Puolan suurimmat käynnissä olevat siltahankkeet. Komponentit valmistetaan Rautaruukin Toijalan tehtaalla.
Vladivostok valmistautuu isännöimään Aasian talousmaiden huippukokousta vuonna 2012. Sinne nyt rakennettavasta, kaksi kaupunginosaa yhdistävästä Golden Horn -sillasta tulee lähes 1,4 kilometriä pitkä. Varsovaan rakennettava pohjoinen silta on 800 metriä pitkä, ja se ylittää Vistula-joen. Silta valmistuu vuonna 2011.
Rautaruukki toimittaa projekteihin siltarakenteiden valmistuksessa käytettäviä jäykisteprofiileja.
”Molemmissa hankkeissa valittu rakenneratkaisu on optimoitu Ruukin ja sillan suunnittelijan yhteistyönä. Näin voidaan varmistaa taloudellisesti ja toiminnallisesti parhaat ratkaisut. Suurin osa toimitettavista tuotteista valmistetaan korkealujuusteräksistä”, Ruukki Constructionin Pohjois-Euroopan ja infrastruktuurirakentamisen johtaja Sami Eronen sanoo.
Rautaruukin asiakkaana Venäjällä on Kurganstalmost JSC ja Puolassa Vistal Gdynia S.A. Ne vastaavat teräksisten siltarakenteiden toimituksesta projektien pääurakoitsijoille. Golden Horn -sillan suunnittelija on Giprostroymost/Pietari.
Tätä artikkelia ei ole kommentoitu
0 vastausta artikkeliin “Rautaruukille useita siltarakenteiden tilauksia”