Tutustu nyt Rakennuslehteen 3 kk veloituksetta!

Lujabetoni sai 13 miljoonan euron ratapölkkytilauksen

Lujabetoni on saanut Liikenneviraston rautatieosastolta kaksivuotisen, noin 13 miljoonan euron ratapölkkytilauksen. Ratapölkkyjä toimitetaan muun muassa Liikenneviraston tämän vuoden radanparannustöihin, jotka turvaavat kotimaista puuhuoltoa. Lujabetonin tämän kevään pölkyt menevät Maaselkä-Vuokatti-rataosuudelle.

Lujabetoni on saanut Liikenneviraston rautatieosastolta kaksivuotisen, noin 13 miljoonan euron ratapölkkytilauksen. Ratapölkkyjä toimitetaan muun muassa Liikenneviraston tämän vuoden radanparannustöihin, jotka turvaavat kotimaista puuhuoltoa. Lujabetonin tämän kevään pölkyt menevät Maaselkä-Vuokatti-rataosuudelle.

Kuuntele juttu

Liikenneviraston rautatieosaston investointijohtaja Harri Yli-Villamo kertoo, että tämän vuoden rataverkon korjausinvestointi- ja kehittämismäärärahat ovat noin 350 miljoonan euron luokkaa. Tästä summasta noin 117 miljoonaa käytetään korvaus- ja ylläpitoinvestointeihin, loput suurempiin rataverkon kehittämishankkeisiin. Vuoden 2010 määräraha on pienempi kuin parin edellisen vuoden määrärahat. Investoinneilla on merkitys sekä junien nopeuksiin että välillisesti myös aikataulujen täsmällisyyteen.

”Tämän vuoden suurin kunnostushankkeemme on Kolari-Tornio-radan perusparannus puukuljetusten ja Lapin matkailukuljetusten sujuvoittamiseksi ja muutaman vuoden kuluessa avattavan kaivostoiminnan tarpeisiin. Valtimo-Maaselkä-rataosuus valmistui viime vuonna ja projekti jatkuu tänä vuonna Maaselkä-Vuokatti-osuuden merkeissä. Tämä rataosuus parantaa myös kotimaisia puukuljetuksia”, Yli-Villamo sanoo.

Suomen raidepituus sivuraiteineen on 8 596 kilometriä. Se on pääosin rakennettu sodan jälkeen puisilla ratapölkyillä, joita nyt vaihdetaan betonisiin.

”Pääradat alkavat jo kaikki olla betonipölkyillä. Nyt on vuorossa pääverkon ulkopuoliset rataosuudet. Viime vuonna poistimme yli 100 tasoristeystä ja tänä vuonna ohjelmassa on noin 50. Tasoristeysten poistaminen on edellytys suurempiin junanopeuksiin”, Yli-Villamo toteaa.

Lujabetoni pääsi ratapölkkymarkkinoille jo vuonna 1997 itse kehittämällään nykyaikaisella ratapölkkytuotantolinjalla. Linja täyttää myös tulevan yhteiseurooppalaisen suunnittelunormin Eurocoden vaatimukset.

Tätä artikkelia ei ole kommentoitu

0 vastausta artikkeliin “Lujabetoni sai 13 miljoonan euron ratapölkkytilauksen”

Vastaa

Viimeisimmät näkökulmat