Työelämä Infra Rakentaminen Uutiset Rakennuslehti Ei kommentteja

Tänä vuonna jo kaksi ilmajohtoihin liittyvää sähköiskukuolemaa

Tänä vuonna on sattunut jo kaksi kuolemaan johtanutta sähköiskutapaturmaa ilmajohtojen lähellä.

Turvallisuus- ja kemikaalivirasto (Tukes) muistuttaa tiedotteessaan, että sähköiskuun ei aina tarvita edes kosketusta, sillä sähkö hyppää ilmavälin yli ilmajohdosta esimerkiksi työkoneeseen tai nosturiin.

Ilmajohtojen aiheuttama vaara pitää ottaa huomioon työmaiden turvallisuussuunnittelussa ja ilmajohtojen lähellä työskenneltäessä.

”Olennaista on ymmärtää, että sähköiskun voi saada, vaikkei ilmajohtoihin edes koskettaisi”, kertoo ylitarkastaja Leila Öhman Tukesista.

Siksi jo työmaiden turvallisuussuunnittelussa ja ilmajohtojen lähialueella työskenneltäessä on otettava huomioon valokaaren ja sähköiskun vaara.

Varokaari voi tappaa

Ilmajohtotapaturmia on sattunut eniten 20 kV johdoilla. Näitä on hyvin paljon ja ne sijaitsevat lähellä asutusta eikä niitä huomaa yhtä helposti kuin isoja siirtolinjoja.

Tänä vuonna kuolemaan johtaneita valokaaria ovat aiheuttaneet imupaineauton säiliö ja nosturin vaijeri.

Imupaineauton kuljettaja oli nostanut auton säiliön pystyyn suurjänniteilmajohdon alapuolella purkaakseen autossa olleen hiekkakuorman. Tällöin auton säiliö aiheutti valokaaren ja sitä kautta voimakkaan sähköiskun kuljettajalle. Kuljettaja toimitettiin ambulanssilla sairaalaan, jossa hän menehtyi myöhemmin.

Elementtitehtaan varastokentällä oli kaksi miestä nostamassa elementtejä ilmajohtojen läheisyydessä. Nosturin vaijerin koskettaessa tai joutuessa liian lähelle sähköjohtoja aiheutui valokaari, ja toinen miehistä sai sähköiskun nosturin vaijerin ja elementtien raudoituksen kautta. Mies kuoli myöhemmin sairaalassa.

Tukesin ylläpitämästä vaurio- ja onnettomuusrekisteristä (VARO-rekisteri) löytyy 2000-luvulta yli 40 ilmajohdoilla tai maakaapeleilla sattunutta tapaturmaa.

 

 

 

Vastaa

Rakennuslehden pääuutisia