Vallilan siirtolapuutarhan kupeeseen suunnitellaan raitiovaunulinjausta. Se herättää myös vastustusta. Kuva: Seppo Kärki / IS

Helsinki yrittää jälleen survoa raitiolinjaa siirtolapuutarhan kupeeseen Vallilassa – vastustajat jo valveilla

Kalasataman asuinalueen raideratkaisusta on valmistunut uusi esitys.

Kirjoittaja(t) Marja Salomaa / HS

Raitiolinja kulkisi kaarenmuotoisena reittinä Sompasaaren eteläkärjestä Kalasataman metroaseman ja Vallilanlaakson kautta Mäkelänrinteen uintikeskukselle, jossa se yhtyisi nykyiseen Pasilan raitioverkkoon.

Reitti palvelisi sekä Kalasataman että Hermannin asukkaita, alueen työntekijöitä ja Kumpulan yliopistokampusta, mutta toimisi myös vaihdollisena yhteytenä Arabianrannasta Pasilaan.

Jos linjaus hyväksytään, liikenne uudella raitiotiellä voisi alkaa vuonna 2024 eli kaksi vuotta ennen kuin Kruunusiltojen pikaraitioreitti ulottuu Laajasalosta Kalasatamaan.

Edellinen yritys kaatui

Vallilanlaaksoa halkova raitiolinjaus kaatui edellisellä yrityksellä viisi vuotta sitten. Silloin poliittisissa ryhmissä oli kiinnostusta tehdä maisemoitu raitioreitti, mutta suunnitelmaan kytketty bussiliikenne arvelutti.

Nyt liikennesuunnittelijat esittävät Helsingin kaupunkiympäristölautakunnalle nurmipinnoitteisella radalla kulkevaa raitiolinjaa ja sen viereen pyöräilyn nopeaa Baana-reittiä.

Viheralueen puolustajat etenkin Kumpulassa ovat jo terästäytyneet vastustamaan tätäkin vaihtoehtoa. Lokakuussa järjestetyssä asukastilaisuudessa Kumpula Seuran edustaja esitteli vaihtoehtoina nykyiseen katuverkkoon esimerkiksi Sturenkadulle tai Teollisuuskadulle sijoittuvaa raitioyhteyttä.

Liikennesuunnittelijat ovat vastanneet, että vanhassa katuverkossa riskit matka-aikojen venymisestä ovat suuret ruuhkausten risteysten vuoksi. Esitetyllä linjauksella Kalasataman eteläpäästä Nihdistä pääsisi Pasilan asemalle 15 minuutissa.

Arabianrannan asukkaille ei helpotusta

Uusikaan raitiotie-esitys ei tuo helpotusta Arabianrannan asukkaille, jotka ovat jo pitkään toivoneet parempia yhteyksiä Pasilan suuntaan. Vallilanlaakson ylittävä Hämeentien silta muodostaa kuitenkin järeän ja kalliin ongelman kaikille uusille yhteyksille Arabianrannasta.

Liikennesuunnittelijat arvioivat, että uudella raitioyhteydellä olisi jo avautuessaan noin 24 000 matkustajaa arkena. Kruunusiltojen valmistuttua matkustajamäärien ennakoidaan nousevan 40 000–50 000:een.

Alustava kustannusarvio vajaan 10 kilometrin raitiolinjalle on 79,3 miljoonaa euroa, josta raitiotien osuus on 55,8 miljoonaa.

Helsingin kaupunkiympäristölautakunta käsittelee Kalasataman raitiotietä tiistaina.

Tätä artikkelia ei ole kommentoitu

0 vastausta artikkeliin “Helsinki yrittää jälleen survoa raitiolinjaa siirtolapuutarhan kupeeseen Vallilassa – vastustajat jo valveilla”

Vastaa

Tilaa uutiskirje

Kooste rakennusalan tärkeistä uutisista sähköpostiisi kolmesti viikossa. Saat myös kutsuja Rakennuslehden tapahtumiin. Lisätietoja

Kooste rakennusalan tärkeistä uutisista sähköpostiisi kolmesti viikossa. Saat myös kutsuja Rakennuslehden tapahtumiin.

Anna sähköpostiosoitteesi