Mechelininkadun varrella kasvaneiden lehmusten kaataminen aiheutti naapurustossa voimakkaita tunteita. Kaadettujen puiden tilalle istutetaan kuitenkin uusia taimia. Kuva: Ella Kiviniemi / HS

Asukkaat kypsyivät Mechelininkadun pitkittyneeseen remonttiin – ”Välillä saa miettiä, tuleeko kaivinkoneen kauhasta otsaan”

Mechelininkadun peruskorjaus kestää kaksi vuotta ja maksaa huimat 16 miljoonaa euroa.

Kirjoittaja(t) Vilma Timonen / HS

Katupölyä, räjäytyksiä, työkoneista aiheutuvaa melua. Tätä kaikkea on Mechelininkadun peruskorjauksesta jäänyt mieleen asukkaille.

Mechelininkadun kunnostus Helsingin Töölössä aloitettiin puiden poistamisella tammikuussa 2017. Urakka on tarkoitus saada valmiiksi vuoden 2018 lopulla. Tämä tarkoittaa melkein kaksi vuotta katutyötä yhdellä Helsingin vilkkaimmista kaduista.

Miten tietyö on vaikuttanut paikallisten asukkaiden arkeen?

Mechelininkadulle saavuttaessa vastassa on varsinainen sotatanner. Jalankulkijat ja pyöräilijät pujottelevat työkoneiden väleistä. Kukaan ei oikein ole varma, mistä suunnasta tänään saa kulkea. Katu ylitetään sieltä täältä.

Mechelininkadun kunnostus

  • Kadun alta uusitaan viemäriputket, kaukolämpöputket ja kaapelit.
  • Kadun molemmille reunoille tulee pyöräkaistat.
  • Caloniuksenkadun ja Hietaniemenkadun raitiovaunupysäkit yhdistetään yhdeksi pysäkiksi Arkadiankadun kohdalle.
  • Kadun varrelle istutetaan uudet puut.
  • Töiden on määrä valmistua loppuvuodesta.

Lähde: Mechelininkatu.fi

”Välillä saa miettiä, että tuleeko kadulla kävellessä kaivinkoneen kauhasta otsaan”, kertoo Anna Autio. Hän työskentelee Mechelininkadun varrella. Kun Autiolta kysyy mielipidettä katutöistä, vastaus on selvä: ”Ihan pyllystä.”

Vieressä nyökyttelee työkaveri Heli Grönroos. Hän pohtii, miten liikuntaesteiset on huomioitu kunnostuksen aikana. Arkadiankadun ja Caloniuksenkadun välillä jalkakäytävien tilalla on soraa.

”Miten esimerkiksi näkövammaiset pääsevät kulkemaan täällä? Sääliksi käy vanhoja ihmisiä, jotka yrittävät päästä kulkemaan rollaattorilla”, pohtii Grönroos.

Runsaasti pölyä

Kadun kunnostuksesta aiheutuva katupöly mietityttää lähistöllä asuvia. Mechelininkadulla ilma on paikoin sakeana sorasta nousevasta pölystä.

Kallio on tiellä paikoittain niin pinnassa, että päästäkseen käsiksi maanalaisiin putkiin on louhittava ensin kalliota pois edestä.

”Täällä pommitetaan päivittäin”, kertoo läheisellä Ilmarinkadulla asuva Jarkko Ala-Heikkilä.

Kunnostuksesta tiedottamiseen on perustettu oma verkkosivusto, Mechelininkatu.fi. Lisäksi kadulla tapahtuvista töistä tiedotetaan Facebookissa. Asukkailla on myös mahdollisuus tilata WhatsApp-viestit puhelimeensa. Töitä on kuitenkin välillä vaikea ennakoida.

Mechelininkadulle saavuttaessa vastassa on varsinainen sotatanner.

Ala-Heikkilä tekee töitä kotoa, joten hän on ollut aitiopaikalla seuraamassa kunnostuksen etenemistä. Elämä on yhtä jännitystä Mechelininkadun varrella.

”Koskaan ei tiedä, mistä pääsee minnekin”, kuvailee Ala-Heikkilä ajojärjestelyjen tiuhaa muuttumista. Esimerkiksi Ilmarinkadulta Länsiväylälle pääseminen on Mechelininkadun kautta vaikeaa.

Hän ihmettelee myös, miksi koko pitkä katu on pitänyt avata kerralla.

”Kauan tämä vielä kestää”

Mechelininkadun verkkosivujen mukaan monen uudistuksen mahduttaminen samaan urakkaan vähentää asukkaille aiheutuvia haittoja.

”Aina välillä tulee öisin herättyä, kun tietyömaalla räjäytellään jotain”, kertoo Emilia Kivelä. Hän on asunut Mechelininkadun vieressä puolitoista vuotta. Melkein koko hänen asumisensa kadulla on ollut remontin täyttämää.

Kivelä kertoo huomanneensa kadulla entistä suurempia ruuhkia. Ennen kaksikaistainen tie on nyt yksikaistainen molempiin suuntiin.

”Ne, kenellä on auto, ovat varmaan vaihtanut jo julkisiin”, hän naurahtaa.

Sekä Ala-Heikkilä että Kivelä tuskastelevat kunnostuksen pitkää kestoa.

”Kauan tämä vielä kestää”, Kivelä puhahtaa.

Kaupunki: Kunnostus jäljessä aikataulusta

Helsingin kaupunkiympäristön toimialan päällikkö Jarmo Ahonen kertoo, että työn eteneminen on hidasta. Arosen mukaan kunnostus on muutaman kuukauden jäljessä aikataulusta. Hän ei kuitenkaan usko sen vaikuttavan kokonaisaikatauluun.

”Tilalle asetetaan uusi toimiva kunnallistekniikka, mutta samalla vanhan pitää toimia. Kadulla on tällä hetkellä poikkeuksellisen vanha verkosto, joka on herkkä menemään rikki”, selventää Ahonen.

”Aina välillä tulee öisin herättyä, kun tietyömaalla räjäytellään jotain”

Mechelininkadun korjausurakalle tulee hintaa noin 16 miljoonaa euroa.

Ahonen suosittelee välttämään läpiajoa Mechelininkadulla kunnes työt on saatu päätökseen. Hän kertoo pienten liikennemäärien nopeuttavan myös urakoitsijan työtä.

”Suosittelen kiertämään kadun jos mahdollista.”

Tätä artikkelia on kommentoitu 5 kertaa

5 vastausta artikkeliin “Asukkaat kypsyivät Mechelininkadun pitkittyneeseen remonttiin – ”Välillä saa miettiä, tuleeko kaivinkoneen kauhasta otsaan””

  1. ”Välillä saa miettiä, tuleeko kaivinkoneen kauhasta otsaan” – onko joku nähnyt tuolla työmaalla liikkuvan työkoneen?

    1. Ottaen huomioon, että vehkeillä on painettu töitä jo reilun vuoden niin koneet kiiltävät uutuuttaan kadun reunoilla. Kauhoistakaan ei ole maalit vielä lähteneet. Ja totta tosiaan, harvemmin tulee nähtyä kone joka on liikkeessä tällä työmaalla…

  2. Koko katutyö on Staran (kaupungin) puuhailua. Pitkittyneet aikataulut on Staralle arkea. Työ on usein huonosti johdettua, työmiehet vanhaa kaartia, jotka aloittaa vähän myöhässä, lopettaa hiukan ajoissa ja perjantaisin ei töitä tehdä. Veronmaksajille kuitenkin lähetetään +40h viikkotyön tunnit ja koneiden seisomisesta aiheutuvat laskut myös.

  3. On kyllä tehokkaan näköistä touhua kun päivittäin tuosta ohi ajaa, samalla montulla on vähintään 4 konetta joista korkeintaan yksi liikkuu. Yhdellä on kauha kiinni, yhdellä rammeri, yhdellä koura ja yksi ihan vaan varalta jos kolme muuta konetta ei kerkeä.. Pysyy ainakin urakoitsijoilla kalusto kunnossa tuolla työtahdilla

Vastaa

Tilaa uutiskirje

Kooste rakennusalan tärkeistä uutisista sähköpostiisi kolmesti viikossa. Saat myös kutsuja Rakennuslehden tapahtumiin. Lisätietoja

Kooste rakennusalan tärkeistä uutisista sähköpostiisi kolmesti viikossa. Saat myös kutsuja Rakennuslehden tapahtumiin.

Anna sähköpostiosoitteesi