Kokeile kuukausi maksutta

Näin länsimetron hinta on paisunut – Uusi sadan miljoonan korotus tuskastuttaa Espoon metrojohtajaa mutta on vain pieni osa koko laskusta

Helsingin Ruoholahdesta Espoon Kivenlahteen asti ulottuvan länsimetron hinta on vuosien mittaan noussut reilusti.

Ensimmäinen länsimetron juna Espoon Matinkylässä matkalla lännestä itään. Länsimetro aukesi matkustajille 18. marraskuuta 2017. Kuva: Kalle Koponen / HS

Ikuisuushanke länsimetro olisi edellyttämässä jälleen lisää rahankäyttöä. Pääkaupunkiseudun julkisesta liikenteestä vastaava Helsingin seudun liikenne (HSL) toi torstaina julki länsimetrosta vastaaville Espoolle ja Helsingille osoitetun esityksen, että nyt tarvittaisiin noin sadan miljoonan euron kääntöraide Espoon Matinkylään.

Espoon kaupungin tekninen johtaja ja Länsimetro oy:n hallituksen puheenjohtaja Olli Isotalo älähti heti, ettei kääntöraide ole ajankohtainen vaan vasta tulevaisuudessa harkittava menoerä.

Länsimetron kustannukset ovat paisuneet jatkuvasti. Tuoreimpien käytettävissä olevien laskelmien perusteella länsimetron ensimmäisen ja toisen vaiheen yhteishinnaksi olisi tulossa 2 345 miljoonaa euroa.

Hinta kattaisi ykkösvaiheen Helsingin Ruoholahdesta Espoon Matinkylään ja toisen vaiheen Matinkylästä Kivenlahteen. Rahalla saa yhteensä 13 uutta metroasemaa ja 21 kilometriä rataa.

Alun perin ensimmäisen vaiheen hinnaksi arvioitiin hankesuunnitelmassa 714 miljoonaa euroa vuonna 2008. Hinta kohosi 1 186 miljoonaan euroon.

Toisen vaiheen hinnaksi laskettiin vuonna 2012 hyväksytyssä hankesuunnitelmassa 801 miljoonaa euroa. Toisen vaiheen hinta-arvio on noussut noin 1 159 miljoonaan euroon.

Yhteensä koko länsimetron hinta-arvio on siis noussut 0,8 miljardilla eurolla.

Toisen vaiheen hintaa korottavat tarpeet juontuvat pääosin asemien ja bussiterminaalien rakentamisesta sekä metrotunnelista. Niiden nykyvaatimusten mukainen turvallisuus, toimivuus ja laatu nostavat alkuperäistä kustannusarviota.

Eikä siinä vielä kaikki. Espoon kaupungin muut länsimetroon liittyvät rakennushankkeet maksavat vähintään vajaan miljardi euroa.

Jutussa korjattu hinta-arvion nousu 1,5 miljardista eurosta 0,8  miljardiin euroon.

Tätä artikkelia ei ole kommentoitu

0 vastausta artikkeliin “Näin länsimetron hinta on paisunut – Uusi sadan miljoonan korotus tuskastuttaa Espoon metrojohtajaa mutta on vain pieni osa koko laskusta”

Vastaa

Viimeisimmät näkökulmat