Talous Infra Rakentaminen Uutiset Marjaana Varmavuori / HS 2 kommenttia

Länsimetron kakkosvaiheen suunnitelma julki: myöhästyy jopa neljä vuotta, hintaa satoja miljoonia lisää

Jos länsimetron kakkosvaiheen luovutus jää loppuvuoteen, on mahdollista, että metron liikennöinti Kivenlahteen alkaisi vasta vuonna 2024.

Länsimetron rakentamista jatketaan Matinkylästä länteen lähivuosina. Kuva: Kari Pullinen

Myös länsimetron kakkosvaiheen rakentamisen kustannukset nousevat noin 400 miljoonalla eurolla lähes 1,2 miljardiin euroon. Metron valmistuminen puolestaan venyy vuoteen 2023. Tiedot käyvät ilmi tänään julkistettavasta esityksestä länsimetron kakkosvaiheen tarkennetuksi hankesuunnitelmaksi.

Suunnitelman mukaan metron luovutus operaattorille eli Helsingin kaupungin liikennelaitokselle (HKL) tapahtuisi vuoden 2023 aikana. Mikäli metron luovutus jää loppuvuoteen, on siis mahdollista, että metron liikennöinti alkaisi vasta vuonna 2024.

”Me kaupungilla uskomme, että liikennöinti pääsee alkamaan jo vuonna 2023, mutta se riippuu tietysti myös operaattorista ja siitä, miten uudella rataosuudella ehditään ja millainen on tarve tehdä koeajoja”, sanoo Espoon teknisen toimen johtaja Olli Isotalo.

Kallistuminen ei yllättänyt kaupunginjohtajaa

Uuden hankesuunnitelman tarkennettu kustannusarvio metrojatkeen rakentamiskustannuksista on 1,159 miljardia euroa. Alkuperäisessä, vuonna 2012 hyväksytyssä, hankesuunnitelmassa Kivenlahden metron hinnaksi oli nykyhintataso huomioon ottaen arvioitu 801 miljoonaa euroa ja valmistumisajankohdaksi vuodeksi 2020.

Kaupunginjohtaja Jukka Mäkelän mukaan metron viivästyminen ja kallistuminen ei ole erityisen suuri yllätys.

”Arvioin jo syksyn budjettivalmistelun yhteydessä, että metrojatkeen hinta tulee nousemaan samassa suhteessa kuin ykkösvaiheen kustannukset ovat nousseet”, Mäkelä sanoo.

Mäkelä myöntää, että hankkeen viivästyminen ja kustannusten roima nousu on vakava paikka. Hän kuitenkin näkee, ettei etenkään metron valmistumisen siirtymisestä ole Espoolle erityistä haittaa.

”Kaupunkikehityksen kannalta aikajänteet ovat pitkiä. Helsingin seudun kehittämissuunnitelmat yltävät vuoteen 2050. Me pyrimme vastaamaan niihin kaupungistumisen haasteisiin. Siinä mielessä mikään ei ole vuodesta tai kahdesta kiinni”, Mäkelä sanoo.

Mäkelä pitää tärkeänä, että nyt hyväksyttävä hankesuunnitelma on realistinen. ”Se antaa hyvän pohjan kaavoitukselle ja rakennuttamiselle.”

”Kiinnitämme erityistä huomiota seurantaan”

Metron kakkosvaiheen kustannusarviota on Isotalon mukaan tarkistettu ylöspäin, jotta rakentamisessa voidaan alusta alkaen huomioida ensimmäisen vaiheen aikana kustannuksia nostaneet tekijät.

”Kiinnitämme erityistä huomiota toteutukseen, sen johtamiseen ja seurantaan. Myös vaativaan hankkeeseen väistämättä liittyvät riskit on tunnistettu ja huomioitu”, Isotalo sanoo.

”Ykkösvaiheelle toteutettu metro oli vaativampi kokonaisuus kuin mitä hankesuunnitelmassa on aikanaan määritelty. Tämän kokemuksen mukaan tarkistetaan myös jatkeen vuonna 2012 valmistunut hankesuunnitelma.”

Tarkennetun hankesuunnitelman piti tulla kaupunginhallituksen päätettäväksi jo tammikuussa. Espoon kaupunginhallitus käsittelee tarkennettua hankesuunnitelmaa maanantaina 5. maaliskuuta.

Viivästystä ennakoitiin jo viime vuonna

Jo keväällä 2017 Länsimetro Oy:n toimitusjohtaja Ville Saksi ennakoi, että länsimetron toinen vaihe tulee viivästymään ja kallistumaan ensimmäisenä valmistuvan osuuden tavoin.

Espoon ja Helsingin kaupunginvaltuustot hyväksyivät metron ykkösvaiheen hankesuunnitelman vuonna 2008, hinnaksi arvioitiin silloisella hintatasolla 714 miljoonan euroa. Marraskuussa 2017 liikennöinnin aloittaneen, Matinkylään ulottuvan metrolinjan lopullinen hinta on noin 1,2 miljardia euroa.

Keskustelu artikkelista: 2 kommenttia

  • Espoolainen veronmaksaja

    2,4 miljardia ja huonon hyötysuhteen metro ja kukaan ei vastaa: tyypillinen kuntahanke.

    Vastaa
  • Tämä on hyvä esimerkki miten rahaa / velkaa ei pidä käyttää. Arvatkaa mitä kaikkea tuollaisella summalla olisi saanut tehtyä, mitkä on tekemättä.

    Vastaa

Vastaa

Rakennuslehden pääuutisia