Rasi: Rautakaupassa näkyy kuluttajamyynnin kasvu ja ammattimyynnin kasvun hiipuminen

Rautakaupan kolmas vuosineljännes jatkoi alkuvuoden positiivista kehitystä ja kasvua kertyi yhä 2,5 prosenttia.

Koko alkuvuoden kumulatiivinen kasvu oli 6 prosenttia. Kevään ja kesän huimat kasvuluvut ovat nyt tasaantuneet. Tiedot käyvät ilmi rauta- ja sisutuskaupan yhdistys Rasi ry:n tilastoista.

”Rautakaupassa on yhä selkeämmin nähtävissä kuluttajamyynnin kasvu ja toisaalta ammattimyynnin kasvun hiipuminen. Uudisrakentamisen hiljenemistä ovat jo vuoden ajan ennustaneet voimakkaasti laskeneet rakennuslupien määrät. Kuluttajakaupan puolella loppukesän ja alkusyksyn suurin, edelleen yli kymmenen prosentin kasvu saatiin pihan ja puutarhan tuotteissa sekä työvälineissä ja tarvikkeissa, joita kuluttaja käyttää omatoimiseen remontointiin”, Rasin toimitusjohtaja Minna Liuksiala sanoo tiedotteessa.

Korona vaikutti rautakaupan asiakkaisiin voimakkaasti kotia ja pihaa kunnostavien kuluttaja-asiakkaiden aktiivisuuden kasvun kautta. Yhdysvalloissa tehdyt toimialatutkimukset osoittavat oman kodin ja pihan laiton aikomusten pysyvän edelleen normaalia korkeammalla tasolla. Rasin mukaan saman trendin voi odottaa jatkuvan myös Suomessa.

Suomessa rautakauppa reagoi nopeasti koronatilanteeseen. Alalla kehitettiin monenlaisia uusia etäpalvelumalleja, kuten etäsuunnittelupalaverit asiakkaiden kanssa, mallipalojen postitukset sekä palvelut asiakkaiden lähelle tuovat rautakauppa-autot. Uudistukset näkyivät kuluttajakaupan puolella verkko-ostosten määrässä, jossa tapahtui merkittävä kasvu.

Ammattiasiakkaiden ostopolun muutosten paremman tunnistamisen vuoksi Rasi teettää tutkimuksen rauta- ja sisustuskaupan ammattiasiakkaille. Marraskuussa julkistettavat tutkimustulokset ohjaavat toiminnan jatkuvaa kehittämistä ja palvelua alan kaupoissa.

”Maailma muuttuu nyt nopeammin kuin koskaan. Koronaepidemia disruptoi kauppaa laajemminkin kuin pelkästään digitalisaation osalta. Meidän täytyy saada tutkittua tietoa siitä, miten rautakauppojen tulisi uudistua ja kehittää ammattiasiakkaidensa palveluita juuri nyt.”

”Meidän on tiedettävä, onko esimerkiksi nimetty ammattimyyjä vieläkin ostajalle tärkeä kriteeri vaiko jokin palvelu, jonka asiakas voi hankkia kanavasta riippumatta – sähköisesti, tarttumalla puhelimeen tai saapumalla myymälään. Tärkeää on myös tietää, miten tyytyväisiä asiakkaat ovat palveluihin. Näihin kysymyksiin saamme vastaukset marraskuun alussa.”

Tätä artikkelia ei ole kommentoitu

0 vastausta artikkeliin “Rasi: Rautakaupassa näkyy kuluttajamyynnin kasvu ja ammattimyynnin kasvun hiipuminen”

Jätä kommentti