Kruunusillat-raitiotien hinta on noussut kymmenillä miljoonilla euroilla

Vuonna 2016 hankkeen kustannuksiksi arvioitiin 260 miljoonaa. Nyt Helsingin kaupunki arvioi hintalapuksi 350 miljoonaa euroa.

Kruunusillat yhdistää Hakaniemen, Sompasaaren, Korkeasaaren ja Kruununvuoren. Kuva Mika Ranta / HS

Helsinkiin suunnitellusta Kruunusillat-raitiotiestä näyttää tulevan huomattavasti kalliimpi, kuin vielä neljä vuotta sitten kuviteltiin.

Kun Helsingin valtuusto teki hankkeesta enimmäishintapäätöksen vuonna 2016, Kruunusiltojen alustava kustannusarvio oli 260 miljoonaa. Nyt Helsingin kaupunki arvioi hankkeen kokonaiskustannusarvioksi 350 miljoonaa euroa.

Kaupungin mukaan ero kustannusarvioissa johtuu useista syistä. Rakentaminen Hakaniemessä ja Kaivokadulla on osoittautunut hyvin haastavaksi. Raitiotielle taas halutaan tehdä aiempaa parempi runkomelueristys. Myös yhteyden sähköjärjestelmän käyttövarmuutta ja sähkönsyöttöasemien määrää on kasvatettu.

Osana raitiotiehanketta rakennettavan Merihaansillan kustannukset ovat niin ikään tarkentuneet, kun kaupunki on saanut rakentamisen kestoon vaikuttavien ympäristölupien ehdot.

Lisäksi uutta kustannusarviota laskettaessa käytössä on ollut allianssin urakoitsijaosapuolien materiaali- ja rakentamiskustannustietoa.

Tarkka arvio keväällä

Kruunusiltojen tarkka kustannusarvio selviää keväällä. Raitiotiehen kuuluvien Kruunuvuorensillan ja Finkensillan urakkakilpailutus on käynnissä, ja tarjoushinta on tiedossa huhtikuussa. Samaan aikaan valmistuu tarkennettu kustannusarvio raitiotien rakentamisesta siltojen yli Laajasalosta Helsingin keskustaan.

Vasta tuolloin saadaan käsitys koko hankkeen kustannusarviosta ennen rakentamisvaihetta. Koko hankkeen kustannusarvio koostuu siltaurakasta, raitiotieosuudesta ja tilaajan muista kuluista.

Kaupunki pyrkii löytämään ratkaisuja, jotka tuovat kustannussäästöjä. Muun muassa eniten kustannuksia aiheuttavista raitiolinjan pituudesta ja linjauksesta tehdään erilaisia arvioita.

Jos tänä keväänä selviävät siltaurakan tarjous, raitiotieosuuden kustannusarvio ja tilaajan muut kustannukset ylittävät päätöksen mukaisen enimmäishinnan, päätös hankkeen toteuttamisesta tai toteuttamislaajuudesta viedään uudelleen valtuuston käsiteltäväksi.

Kruunusillat-hanke on 10 kilometrin raitiotieyhteys, joka yhdistää Laajasalon, Korkeasaaren ja Kalasataman keskustaan. Osana hanketta rakennetaan kolme uutta siltaa, joista 1200 metriä pitkä Kruunuvuorensilta tulee olemaan Suomen pisin silta.

Rakentamisen on tarkoitus alkaa tänä vuonna. Tavoitteena on tällä hetkellä, että uusi raitiotie valmistuisi vuonna 2026, mutta aikataulu tarkentuu kuluvan vuoden aikana.

Kruunusillat raitiotie -allianssin osapuolet ovat Helsingin kaupunki, YIT, NRC Group, Ramboll, Sweco ja Sitowise.

Tätä artikkelia on kommentoitu 6 kertaa

6 vastausta artikkeliin “Kruunusillat-raitiotien hinta on noussut kymmenillä miljoonilla euroilla”

  1. Hinnassa puuttuu vielä varikot ja kalusto sekä paljon muuta. Yli puolen miljardin mennään pitkälle.

  2. Jatketaan jatkossakin allianssi-hankemuodolla, niin saadaan pidettyä hinnat korkealla.

    1. Rakennuslehden toimitus on tehnyt uuden laskutoimituksen ja on korjannut virheenså. Noloa moittia kustannusten ylitystä ja laskea sitten itsekin virheellisesti.

  3. Asia ei varmasti ole mustavalkoinen, kustannusennusteen merkittävä kasvu on epäilemättä joltain osin perusteltavissa. Mutta on meidän uskallettava myöntää myös se, että Allianssi yhtenä esimerkkihankemuotona sisältää enemmän ”akateemista sivistystä” kuin järjellistä kustannustehokasta rakennuttamista. Allianssi on enemmän yksi tapa trendikkääseen itsensä kehittämiseen.

    Toki on myös niin, että varmasti löytyy paikka, jossa Allianssi on perusteltu hankemalli, niitä paikkoja on vain kovin harvassa. Allianssi vaatii rakennuttajalta melko vahvaa käytännön osaamista (ei ole ollenkaan pahitteeksi jos myös urakoitsijapuolelta on monipuolista työkokemusta ja käsitystä ja nimenomaan konkreettisen rakentamisen parista), muuten urakoitsijoiden vienti voi olla Linnanmäen vuoristorataan verrattavissa.

    Urakoitsijan roolissa Allianssiin lähteminen on lähes poikkeuksetta kannattavaa ja melko riskitöntä, tärkeintä on, että laskenta osaa laskea kaikki ja vähän ylimääräistäkin. Rakennuttaja jää näissä hankkeissa enemmän puheliaan maksajan rooliin. Tosin isolla rahalla pääsee joukkueeseen mukaan pitämään arvovaltaista puhetta.

    Toivottavasti tuo 350 milliä on lähellä oikeaa arviota, ettei heilahda vielä yksi satamillinen lisää, ihan vaan yhteenkuuluvuuden nimissä.

  4. ja tuo 350 miljoonaa on v. 2015 hintatasossa, tänään se on jo yli 400 miljoonaa.

Jätä kommentti

Viimeisimmät näkökulmat