Kokeile kuukausi maksutta

Laatuun panostaminen parantaa rakennusliikkeiden katteita

Tietoa kirjoittajasta Tuomas Särkilahti
Toimitusjohtaja, Skanska Oy, RIL:n puheenjohtaja
Kaikki kirjoittajan kirjoitukset

Rakentamisen laadusta on viime aikoina käyty kovasanaista keskustelua. Kaikki työmailla työskentelevät tietävät, että asioita joudutaan joskus tekemään kahteen kertaan, huonoa työn jälkeä paikkaillaan, puutteellisen sääsuojauksen takia materiaaleja joutuu haaskuuseen ja niin edelleen.

Kun etsitään syyllisiä heikkoon laatuun, osoitellaan sormella milloin ulkomaisia työntekijöitä, milloin liian tiukkoja rakennusaikatauluja. Ulkomaalaiset ovat helpoimpia syntipukkeja, mutta heidän syyttämisensä sijaan jokaisen alalla toimivan pitäisi mennä itseensä. Laatuongelmiin ei ole vain yhtä syytä. Niin suunnittelijoiden, tilaajien, materiaalitoimittajien kuin urakoitsijoidenkin tulee asettaa virheettömyys yhdeksi päätavoitteistaan.

Rakennusliikkeelle tuotantokoneiston tehokkuus ja oikea osaaminen ovat kaiken toiminnan lähtökohta. Siksi tuotannonsuunnittelun ja osaamisen kehittämiseen on jatkuvasti etsittävä keinoja. Kaikki, mikä auttaa vähentämään hukkaa ja laatuvirhekustannuksia, vie sekä tuotannon tehokkuutta että rakentamisen laatua eteenpäin. Kun asiaa tarkastellaan tätä kautta, on päivänselvää, että laatuun kannattaa panostaa: se tarkoittaa mahdollisuutta parantaa rakennusliikkeen kannattavuutta.

Tuotannonsuunnittelun tehostamiseen on monia keinoja: Tietomallintamisen käyttö auttaa eliminoimaan suunnitteluvirheitä. Osallistamalla työmaan kaikki osapuolet aikataulusuunnitteluun päästään realistisiin aikatauluihin ja siihen, että kaikki osapuolet tietävät, mitä heiltä milloinkin odotetaan. Työmaan siisteys ja järjestys vaikuttavat puolestaan siihen, kuinka toimiva ja turvallinen työympäristö työntekijöillä on. Tehokas logistiikka takaa, että materiaaleja ei mene pilalle turhissa siirroissa tai varastoissa. Näiden kaikkien tuottavuutta parantavien asioiden parissa Skanska tekee jatkuvaa parantamista.

En usko, että laatua saadaan rakennusalalla parannettua lisäämällä sääntöjä ja ohjeita, vaan asenteiden on muututtava. Kyse on aivan samasta ilmiöstä kuin työturvallisuudessakin: Turvallisuus on koko alalla parantunut, kun yksittäisissä organisaatioissa on sitouduttu siihen kaikilla tasoilla. Pääurakoitsijoiden sitouduttua työturvallisuuteen asenteita saadaan muokattua myös tuotantoketjun muilla portailla. Hyvä työturvallisuus on seurausta kurinalaisuudesta ja halusta tehdä asiat kunnolla. Se on juuri sitä oikeaa ammattiylpeyttä, jota laadunkin tekemiseen kaivataan.

Rakentamisen laatua arvioidaan usein lopputuotteen virheettömyyden kautta tai sen kautta, paljonko kustannuksia takuutöistä aiheutuu. Esimerkiksi Skanska on asettanut tavoitteekseen, että tuote on virheetön, kun se luovutetaan asiakkaalle. Viimeistely tai takuukorjaukset kertovat kuitenkin vain osan totuudesta. Suurin säästöpotentiaali liittyy siihen hukkaan, joka aiheutuu, kun sama asia suunnitellaan ja rakennetaan työn aikana moneen kertaan.

Jos palveluasenne puuttuu ja asioiden jälkihoito tehdään kehnosti,asiakas on tyytymätön, vaikka alkuperäinen virhe tai puute olisikin vähäinen.

Kun rakentajat keskittyvät ydinosaamiseensa eli rakentamiseen, heiltä ei saa unohtua, että aivan yhtä tärkeää osaamista on asiakaspalvelu ja oikeanlainen yhteydenpito asiakkaaseen. Se ei ole jonkun muun homma, se on kaikkien meidän homma.

Tätä artikkelia ei ole kommentoitu

0 vastausta artikkeliin “Laatuun panostaminen parantaa rakennusliikkeiden katteita”

Vastaa

Viimeisimmät näkökulmat