Kokeile kuukausi maksutta

Shanghai on valtava, käsittämätön, se rönsyilee joka suuntaan. Sen liikenne on pelottavampaa kuin missään muussa kaupungissa, jossa olen aikaisemmin käynyt. Olen täällä tämän viikon raportoimassa, mitä suomalaiset yritykset ja tutkimuslaitokset puuhaavat kiinalaisten kumppanien kanssa. Muun muassa Kiinan herääminen ekotehokkuuteen tarkoittaa mielenkiintoisia mahdollisuuksia suomalaisille rakennusalan yrityksille.

Liikenteen kauhut alkoivat jo taksissa matkalla lentokentältä hotellille. Ei, auton torvi ei ole tervehtimistä varten kuten jossain päin Etelä-Eurooppaa, vaan sillä hätistellään agressiivisesti muita, huonommilla autoilla ajavia kiinalaisia pois tieltä, kun teiden ässä painaa sataakahtakymppiä kaupunkialueella. Välillä otetaan pientä pomppua, sillä teiden kunto on mitä on.

Taksikyydin jännitys ei ole kuitenkaan mitään verrattuna jalankulkuun Shanghaissa. Pyöräilijöiden maa on muuttunut autoilijoiden ja mopoilijoiden valtakunnaksi. Punainen valo ei kiellä ajamasta, se vain tarkoittaa sitä, että tietä ylittäville kävelijöille pitää antaa varovasti vauhtia tönäisemällä heitä puskurilla. Pyöräilijät on hätistelty jalankulkijoiden joukkoon. Päivänvalossa se ei vielä haittaa, mutta pimeän tullen valottomat pyörät antavat mukavaa sydämentykytystä suhahtaessaan ohi olkapäätä hipaisten.

Suomalaisille arkkitehtisuunnittelijoille täältä on jo löytynyt töitä. Löytyisiköhän seuraavaksi liikennesuunnittelijoille?

Tätä artikkelia ei ole kommentoitu

0 vastausta artikkeliin “Shanghai järkyttää”

Vastaa

Viimeisimmät näkökulmat

Johanna Hellstenhttps://www.rakennuslehti.fi/kirjoittajat/johanna-hellsten/