Miksi home on terveysongelma vain kylmissä maissa?

Etelä-Euroopassa ihmiset asuvat homehtuneissa taloissa, mutta eivät kärsi homeesta. Suomessa oireita tulee jo pienistäkin pitoisuuksista. Selityksiä erolle on haettu rakentamistekniikasta, sillä home on kylmien maiden ongelma. Mutta ehkä syy onkin talvessa, tai sitten pohjoismaalaisten liiassa steriiliydessä.

Taloyhtiön kannattaisi vaihtaa useammin isännöitsijää

Jos taloyhtiöllä on edessä isoja korjaushankkeita, eikä isännöitsijällä ole niistä kokemusta, niin viimeistään silloin kannattaa harkita isännöitsijän vaihtamista. Hyvä isännöitsijä on taloyhtiön arvoa nostava ”kiinteistönjohtaja”, huono pelkkä ylilaskuttaja.

Omakotiliitto sai tahtonsa läpi pientalojen energiatodistuksen kehittämisessä

Kulttuuri- ja asuntoministeri Pia Viitanen linjasi tänään pientalojen energiatodistustyöryhmän raportin luovutustilaisuudessa, että pientalojen energiatodistus tulee muuttumaan. Hänen mukaansa valmistelua jatketaan nyt työryhmässä tarkastelluista viidestä mallista kahden mallin pohjalta niin, että asia voidaan ratkaista heti vaalien jälkeisissä hallitusneuvotteluissa.