Luumäki–Imatrankoski-kaksoisraiteen YVA-menettely päätökseen
Kaakkois-Suomen ympäristökeskus on antanut lausuntonsa Luumäki-Imatrankoski-raja-ratahankkeen ympäristövaikutusten arviointiselostuksesta. Ympäristökeskus katsoo, että vaihtoehtojen valinta on tehty riittävän vuorovaikutteisesti ja vaikutusalueen ihmisillä on ollut mahdollisuus olla mukana vaihtoehtojen suunnittelussa. Arviointimenettelyssä on tutkittu hankkeen kannalta keskeiset ympäristövaikutukset. Ympäristökeskus toteaa, että arviointiselostus täyttää YVA-lain vaatimukset. Arviointimenettely päättyi ympäristökeskuksen antamaan lausuntoon.

Kaakkois-Suomen ympäristökeskus on antanut lausuntonsa Luumäki-Imatrankoski-raja-ratahankkeen ympäristövaikutusten arviointiselostuksesta. Ympäristökeskus katsoo, että vaihtoehtojen valinta on tehty riittävän vuorovaikutteisesti ja vaikutusalueen ihmisillä on ollut mahdollisuus olla mukana vaihtoehtojen suunnittelussa. Arviointimenettelyssä on tutkittu hankkeen kannalta keskeiset ympäristövaikutukset. Ympäristökeskus toteaa, että arviointiselostus täyttää YVA-lain vaatimukset. Arviointimenettely päättyi ympäristökeskuksen antamaan lausuntoon.
Ympäristövaikutusten tarkastelussa merkittävimmiksi on havaittu raideliikenteen aiheuttama melu ja tärinä. Raideliikennemelun lisäksi suunnittelualueella on arvioitu valtatien 6 liikenteen ja raideliikenteen yhteismelua niillä jaksoilla, joilla rata ja tie ovat lähellä toisiaan. Melulaskenta on tehty yleisesti hyväksyttyjen käytäntöjen mukaisesti.
Arviointiselostuksen mukaan ennustetilanteen (vuosi 2030) melutasoa olisi mahdollista parantaa niin, että se olisi jopa nykytilannetta merkittävästi alhaisempi liikennemäärien lisääntymisestä huolimatta. Tämä edellyttää kaikkien arvioinnissa mukana olleiden torjuntatoimenpiteiden toteuttamista. Ilman näitä toimenpiteitä hanke lisää ohjearvot ylittävälle melulle altistuvien määrää lähes kolminkertaiseksi nykyiseen verrattuna. Ratahallintokeskus ei kuitenkaan ole sitoutunut toteuttamaan arviointiselostuksessa esitettyjä suojaustoimenpiteitä, ja siten toteutettava meluntorjunnan taso on ratkaisematta.
Tärinämallilla lasketun tärinän leviämisen ennusteessa virhetaso arvioidaan olevan suuri (+/- 30-50 %). Hankesuunnittelun edetessä on laskelmia tarkennettava ja rakenteellisten suojaustoimenpiteiden mahdollisuudet tutkittava kriittisillä alueilla. Kuntien maankäytön suunnittelussa tulisi ottaa huomioon melun lisäksi tärinälle alttiit alueet.
Arviointimenettelyssä ei ole tarkasteltu riittävästi arvokkaissa kulttuuriympäristökohteissa olevien siltojen toteutustapoja. Saimaan kanavan ylittävää siltaratkaisua pidetään pääosin maisemaan sopivana, mutta Imatran Mansikkakosken siltaratkaisua huonosti sopivana. Ympäristökeskus katsoo, että tarkastelussa olleen Mansikkakosken sillan maisemavaikutuksia ei ole tutkittu riittävällä tarkkuudella. Ennen siltaa koskevaa päätöksen tekoa on selvitettävä vaihtoehtoisten siltaratkaisujen sopivuus maisemaan.
Pohjaveden suojaustarve tulee ratkaista vasta kun vedenhankinnan kannalta merkityksellisillä pohjavesialueilla on hydrogeologiset olosuhteet tutkittu tarkemmin. Ennen lopullisesta pohjavedensuojaustarpeesta päättämistä on oltava yhteydessä ympäristökeskukseen.
Hankkeessa on tarkoitus rakentaa kaksoisraide Luumäen ja Imatran tavararatapihan välille sekä korvata nykyiset Saimaan kanavan ja Mansikkakosken ratasillat uusilla kaksiraiteisilla silloilla. Kaksoisraidetta rakennettaisiin yhteensä 76 kilometriä. Alustavassa yleissuunnittelussa ja ympäristövaikutusten arvioinnissa konsulttina toimi Sito Oy. Hanke jatkuu vuonna 2009 yleissuunnittelulla. Luumäki-Imatra-rataosan kaksoisraiteen rakentaminen alkaa aikaisintaan vuonna 2012.
Tätä artikkelia ei ole kommentoitu
0 vastausta artikkeliin “Luumäki–Imatrankoski-kaksoisraiteen YVA-menettely päätökseen”