Tutustu nyt Rakennuslehteen 3 kk veloituksetta!

Länsimetron avolouhinnat käyntiin uusilla asemilla

Länsimetron avolouhinnat ovat käynnistymässä elokuun puolivälissä Helsingin puolella sijaitsevissa Lauttasaaressa, Myllykalliossa ja Koivusaaressa. Avolouhinnat kestävät Myllykallion ja Koivusaaren työmailla noin kolmisen viikkoa ja Lauttasaaressa hieman pidempään. Tämän jälkeen siirrytään tunnelilouhintaan. Lauttasaaren, Myllykallion ja Koivusaaren ajotunnelien rakentamisesta vastaa Destia Oy:n ja tsekkiläisen Metrostav a.s.:n työyhteenliittymä METRO.

Länsimetron avolouhinnat ovat käynnistymässä elokuun puolivälissä Helsingin puolella sijaitsevissa Lauttasaaressa, Myllykalliossa ja Koivusaaressa. Avolouhinnat kestävät Myllykallion ja Koivusaaren työmailla noin kolmisen viikkoa ja Lauttasaaressa hieman pidempään. Tämän jälkeen siirrytään tunnelilouhintaan. Lauttasaaren, Myllykallion ja Koivusaaren ajotunnelien rakentamisesta vastaa Destia Oy:n ja tsekkiläisen Metrostav a.s.:n työyhteenliittymä METRO.

Kuuntele juttu

Lauttasaaren, Myllykallion ja Koivusaaren ajotunnelien louhintaurakat valmistuvat vuoden 2011 alkupuolella, jonka jälkeen työt jatkuvat välittömästi ratatunnelin ja asemien louhinta-urakoilla.

Lauttasaaren ratatunnelin louhintaurakka kilpailutetaan kuluvan syksyn aikana. Kaikkiaan metrolouhinnat kestävät Lauttasaaressa ja Koivusaaressa vuoteen 2012.

Tunnelityöt käynnissä jo monissa paikoissa

Länsimetron Helsingin puoleiset rakennustyöt käynnistyivät viime syksynä Ruoholahdessa. Siellä ajotunnelin ja ratatunnelien urakoitsijana toimii Lemminkäinen Infra Oy.

Espoon puolella työt käynnistyivät toukokuussa Tapiolassa, missä urakasta vastaa Peab Infra Oy. Heinäkuun aikana Espoon-puoleiset ajotunneleiden louhintatyöt käynnistyivät myös Otaniemessä, Keilaniemessä ja Karhusaaressa. Otaniemen ajotunnelin urakan toteuttaa YIT Rakennus Oy. Keilaniemen ja Karhusaaren ajotunnelien louhintaurakoitsijana puolestaan toimii Kalliorakennus-Yhtiöt Oy.

Länsimetron rakentaminen on Espoon ja Helsingin kaupunkien yhteishanke. Länsimetro on 13,9 kilometrin pituinen maanalainen metrolinja, joka käsittää seitsemän uutta asemaa välille Ruoholahti-Matinkylä. Metron kustannusarvio on 713,6 miljoonaa euroa. Kustannusarvio on laadittu vuoden 2007 lokakuun hintatasossa.

Tätä artikkelia ei ole kommentoitu

0 vastausta artikkeliin “Länsimetron avolouhinnat käyntiin uusilla asemilla”

Vastaa

Viimeisimmät näkökulmat