Metrorata katkeaa ja silta siirtyy Kalasatamassa
Kalasataman keskuksen rakentamisessa on alkamassa vaihe, jonka yhteydessä Kulosaaren sillan alle valmistuu vuonna 2016 pysäköintilaitos ja liiketiloja. Jotta niiden rakennustyöt pääsevät alkamaan sovittuun aikaan, itäinen metroliikenne on siirrettävä Kalasataman keskuksen kohdalla sillalle. Tämä edellyttää 130-metrisen Kalasatamankadun metrosillan siirtoa sivusuunnassa.

Kalasataman keskuksen rakentamisessa on alkamassa vaihe, jonka yhteydessä Kulosaaren sillan alle valmistuu vuonna 2016 pysäköintilaitos ja liiketiloja. Jotta niiden rakennustyöt pääsevät alkamaan sovittuun aikaan, itäinen metroliikenne on siirrettävä Kalasataman keskuksen kohdalla sillalle. Tämä edellyttää 130-metrisen Kalasatamankadun metrosillan siirtoa sivusuunnassa.
Siirtomatka on 17,5 metriä, ja se toteutetaan tunkkaamalla. Sillan tunkkausta edeltää ja seuraa joukko tarkoin ajoitettuja toimenpiteitä, joiden suunnittelu alkoi työmaalla jo viime syksynä.
”Alkuperäinen suunnittelupöydällä hahmoteltu idea vaati paljon täsmentämistä. Meillä on vankka luottamus siihen, että sillan siirto ja metroradan siirto sillalle tulevat näin tehdyksi suunnitellussa ajassa”, projektijohtaja Sami Korhonen Destialta sanoo.
Kalasataman keskustaa rakentava SRV ja Destia solmivat yhteistyösopimuksen jo keskuksen rakentamisen tarjousvaiheessa. Sopimuksen myötä Destia vastaa Kalasataman keskuksen infrarakennustöistä. Ne jatkuvat ainakin vuoteen 2015, jolloin Junatien uusi maantiesilta valmistuu. Muuta keskeistä urakkasisältöä ovat 750 000 kuutiometrin louhinta, patoseinien rakentaminen kaivannon ympärille ja Hermannin rantatien ja Junatien ajotunneleihin sekä väliaikaisten kiertoteiden rakentaminen. Viimeksi mainittuun liittyy mittavaa sillanrakentamista. Ehkä kaikkein vaativin työ on silti heinäkuun 14. päivänä alkava, yhdeksän päivää kestävä sillansiirto-operaatio ja metroliikenteen siirto sillalle.
Tunnintarkka työvaiheistus
Jos heinäkuinen siirto-operaatio rajoittuisi pelkkään sillan siirtämiseen, operaatio olisi tehtävissä parissa päivässä. Metroliikenteen siirto sillalle vaatii suuren määrän valmistelevia töitä ennen kuin 130-metrinen silta on heivattavissa uudelle paikalleen. Ennen kahdeksalla järeällä tunkilla toteutettavaa siirtoa uuden siltapaikan kumpaankin päähän on pitänyt louhia ja rakentaa kaapelikanaaleja. Tämä kaksi ja puoli kuukautta kestänyt työvaihe päättyi touko-kesäkuun vaihteessa. Louhintojen päätyttyä kanaaleihin vedettiin lähes 30 turvalaite- ja tietoliikennekaapelia.
Kesäkuun ajan työmaa on keskittynyt uusien, Saksasta toimitettujen vaihteiden kokoamiseen ja vaihteiden asennuspaikkojen mittaamiseen sekä nosturipetien rakentamiseen. Nosturipetien on oltava valmiina ja muun muassa kiskojen nostoon tarvittavien nosturien käyttövalmiina 13.7. mennessä. Metroliikenteen keskeyttämistä edeltävä yö kuluu työmaalla virtakiskojen kosketussuojien purkuun.
”Kiinnitämme tuolloin erityistä huomiota työmaan vartiointiin. Sama linja jatkuu koko metrokeskeytyksen ajan, jossa seuraavina työvaiheina ovat virtakiskolaitoksen sekä raiteiden ja vaihteiden purku. Sunnuntaina 15.7. alkavat louhinnat metroradan laskemiseksi tarvittavat noin kolme metriä alemmas sillan tulevalla paikalla”, Destian suunnittelupäällikkö Keijo Katravuori kertoo.
Kun nämä 42 tuntia kestävät louhinnat valmistuvat, sillan siirto tunkkaamalla voi alkaa. Tunkkaamiseen tarvitaan kahdeksan kapasiteetiltaan 80 tonnin työntötunkkia. Niiden riittävyys ja moitteeton toimivuus on pyritty varmistamaan kesäkuussa, jolloin siltaa siirrettiin koetunkkauksella 20 senttimetrin verran. Sillan siirrosta vastaa Insinööritoimisto Seppo Rantala.
Maanantaina 23.7. itäinen metroliikenne kulkee Kalasataman kohdalla uuden sillan päällä alkuperäistä linjausta pitkin.
Tätä artikkelia on kommentoitu 2 kertaa
2 vastausta artikkeliin “Metrorata katkeaa ja silta siirtyy Kalasatamassa”
Kylläpä on tosi raskaita tunkkeja 2600000 kg / kappale. Millähän laitteilla niitä asennetaan paikoilleen?
Kiitos tarkkaavaiselle lukijalle!
Teksti on nyt muotoiltu kyseisessä kohdassa hieman uusiksi: ”Tunkkaamiseen tarvitaan kahdeksan kapasiteetiltaan 80 tonnin työntötunkkia.”