Kokeile kuukausi maksutta

Rakentamisen laatuteko 2017-kisan finaalissa: Lentoaseman betonirakenteista vastaava Jarmo Grön

Destian ja Finavian Helsinki-Vantaan lentoaseman asematason allianssihankkeen betonirakenteista vastaavalle työnjohtajalle Jarmo Grönille rakentaminen on joukkuepeliä, yhdessä onnistutaan tai yhdessä mennään metsään.

TPS:n jääkiekkojoukkueen pelit ovat henki ja elämä työnjohtaja Jarmo Grönille Hän suhtautuu rakentamiseen samalla periaatteella. ”Rakentaminen on joukkuepeliä. Kukaan ei saavuta yksinään mitään. Varsinkin tällaisessa allianssihankkeessa onnistutaan yhdessä tai mennään metsään yhdessä.”

Betonimestari Jarmo Grönin päätyönä allianssityömaalla on konepaikkojen betonilaattojen rakentaminen. Laattojen yhteispinta-ala on kuusi hehtaaria.

Grön on ehdokkaana Rakentamisen laatuteko 2017 – kilpailussa. Kilpailun tarkoituksena on on nostaa esiin laadukasta ja esimerkillistä työtä tekeviä henkilöitä. Laatuteot voivat liittyä laatua parantaviin oivalluksiin, yhteistyökykyyn, asenteisiin sekä konkreettisiin menetelmiin ja työtapoihin.

Betonimestarina koko 27 vuotta kestäneen uransa työskennellyt Grön on sitä mieltä, että betonirakentamisen laatu lähtee jo suunnittelusta.

”Esimerkiksi meneillään olevassa allianssihankkeessa, kuten kaikissa ST-hankkeissa laatu varmistetaan suunnitteluvaiheessa. Kun toteutuksen tekniset työsuunnitelmat käydään läpi myös työntekijöiden kanssa, tieto kulkee joka portaalle. Laadun varmistamiseksi myös töiden normaali valvonta ja betonikokeet ovat jokapäiväistä tekemistä.”

Grön saa kehuja hankkeen projektipäällikkö Pekka Saikkoselta. ”Yhdellä sanalla kuvailtuna Grön on täsmällinen. Kaikki mitä hän tekee, menee aikataulujen ja kustannusarvioiden mukaan.”

Betonimestarina 27 vuotta toiminut Jarmo Grön sanoo, että alalle kaivataan nuoria. ”Pitää olla ammattiylpeyttä ja innostusta, jos meinaa tehdä tätä työtä 30-40 vuotta kelillä kuin kelillä”, hän opastaa betonirakentamisesta kiinnostuneita.

Grön on ollut koko työuransa Destialla betonivalutöissä. Vaihtelua ovat tuoneet vaativat työmaat, joista kärkeen hän nostaa Turun saariston vesistösillat, lähes 300-metrinen Atun silta Paraisilla sekä Korppooseen rakennettu 215-metrinen Watkastin silta. ”Saariston talvi on todella kylmä.”

Nykyinen lentokenttätyömaa on toisella tavalla vaativa. ”Tämä on ensimmäinen allianssihankkeeni. Ominaista on yhdessä tekemisen meininki. Ilot ja surut ovat täällä oikeasti yhteisiä”, hän perustelee.

Valtavien betonilaattojen tarkka työnjohtaja

Grönin päätyö lentokentällä on konepaikkojen betonilaattojen rakentaminen. Laattojen yhteispinta-ala on kuusi hehtaaria, ja betonia niihin menee 16 000 kuutiota. Muista rakenteista Grön mainitsee 18 metrin korkuisista teräsrunkoisista elementeistä rakennetun lentokoneiden koekäyttöpaikan, jonka perustuksiin valettiin 3 500 kuutiota betonia, sekä asematason huoltotien ylittävän sillan, joka kestää painavimmatkin kentällä rullaavat lentokoneet.

Rakennusmestari Jarmo Grön

  • Rakennusmestariksi vuonna 1989
  • Ikä: 52 vuotta
  • Kotipaikka: Naantali
  • Työnantaja: Destia jo valmistumisesta lähtien
  • Nykyinen työmaa: Destian ja Finavian Helsinki-Vantaan lentoaseman asematason allianssihanke
  • Tehtävä: betonityönjohtaja
  • Harrastukset: lenkkeily, mökkeily ja penkkiurheilu (erityisesti TPS:n jääkiekko).

Grönin haastattelupäivänä valettiin kentän ainoa matkustajasiltaan liittyvän konepaikan betonilaatta. Se on mitoitettu maailman suurimman matkustajakoneen, Airbus A380:n, mukaan. 4 000 neliön laatan valussa oli neljä valuporukkaa ja samoin neljä pumppuautoa. Miehiä oli valutöissä yhteensä 28. Betoniautoja ajoi työmaalle 3–4 minuutin välein, sillä valunopeus oli keskimäärin 130 kuutiota tunnissa.

Helsinki-Vantaan lentokentällä valetaan yhteensä 15 konepaikan betonilaatat. Aikataulusta ollaan edellä, kun syksyn aikana on tarkoitus valaa myös kaksi ensi vuonna alkuperäisen aikataulun mukaan valettavaa laattaa.

Valua tehneet Megalattioiden työntekijät oli ohjeistettu niin hyvin, että Grönin tehtävä oli vain katsoa, ettei mitään yllätyksiä tapahdu. Niitä ei tullut, vaan valu onnistui, jälleen kerran, täsmälleen suunnitellusti.

Tätä artikkelia ei ole kommentoitu

0 vastausta artikkeliin “Rakentamisen laatuteko 2017-kisan finaalissa: Lentoaseman betonirakenteista vastaava Jarmo Grön”

Vastaa

Viimeisimmät näkökulmat