Infra Rakentaminen Talous Uutiset Johanna Aatsalo 3 kommenttia

Espoon poliittinen johto haluaa lisätietoja metrosotkuja selvitelleestä erityistilintarkastuksesta

Espoon konsernijaosto eli ylin poliittinen johto ei halua ottaa kantaa Länsimetron erityistilintarkastuksen huomioihin ennen kuin he ovat saaneet lausunnon yritysjuridiikan asiantuntijalta.

Matinkylän vesivahinko voi vaikuttaa Länsimetron koeajoaikatauluihin ensi viikolla. Kuva Ruoholahden asemalta. Kuva: Johanna Aatsalo

Espoon konsernijaosto keskusteli tänään tunnin kestäneessä kokouksessaan Länsimetron erityistilintarkastuksen huomioista Ernst & Youngin tekemän raportin pohjalta. Asia päätettiin jättää yksimielisesti pöydälle. Jaosto kokoontuu seuraavan kerran kahden viikon kuluttua.

”Päätimme pyytää asiasta vielä lausunnon yhtiöoikeuden juridiikkaan perehtyneeltä asiantuntijalta, jotta voisimme tehdä konsernijaoston eli poliitikkojen loppupäätelmät. Raportti on yhtiöoikeudellinen asiakirja”, konsernijaoston puheenjohtaja Maria Guzenina (sd) kertoo Rakennuslehdelle.

Guzeninan mukaan jaosto haluaa noudattaa erityistä huolellisuutta, sillä se on kaupungin omistajaohjauksen toimielin ja toimii kaupunginhallituksen alaisuudessa.

”Vastaamme poliitikkoina omistajaohjauksesta. Meidän tehtävämme on valvoa ja tehdä työmme mahdollisimman huolellisesti. Meiltä myös edellytetään paljon. Seuraavaksi kaupungin virkamiehet etsivät tarvittavan asiantuntijan ja tilaavat lausunnon.”

Guzeninan mukaan konsernijaosto tarvitsee juridisen näkemyksen, jotta se voi tehdä oikeudelliset johtopäätökset.

”Tässä vaiheessa en voi enempää ottaa kantaa, sillä asia on vielä kesken.”

Helsingin päättäjät käsittelevät raporttia omassa kokouksessaan vasta lokakuun lopussa 30.10.

Ei mikään imarteleva raportti

Konsulttiyhtiö Ernst & Youngin tekemä tarkastus julkistettiin viime viikon keskiviikkona. Se ei imartele Helsingin ja Espoon omistamaa metroyhtiötä, jonka kevyt organisaatio vaikeutti urakan johtamista. Osansa saa myös rakennuttajakonsultti Sweco. Lue raportista tehty juttu tästä.

Viime keväänä kohun aiheutti metroyhtiön hallituksen päätös julistaa kolmen selvitysmiehen tekemä raportti salaiseksi vaikka esimerkiksi Espoon konsernijaosto oli päättänyt, että se julkistetaan päätöksellään. Konsernijaosto vaati Länsimetron selvitysraportin julkistamista viipymättä.

Selvitys valmistui jo alkuvuodesta 2017, sen jälkeen se kiersi juristien käsissä. Länsimetron hallituksen jäsenet saivat myös tutustua siihen.

Huhtikuussa metroyhtiön hallitus kuitenkin ilmoitti, että selvitystä ei julkaista toistaiseksi lainkaan. Syynä ovat juristien antamat neuvot. Hallitus ei ottanut omistajien tahtoa huomioon päätöstä tehdessään.

”Enpä nyt tiedä, onko se omistajan tahdon vastaista. Yhtiön etu on myös omistajien etu”, sanoi Länsimetron hallituksen puheenjohtaja, Espoon teknisen toimen johtaja Olli Isotalo. Hän oli asiasta niukkasanainen.

Kaiken takana on raha. Länsimetro on osakeyhtiö, joka toimii veronmaksajien rahoilla. Sillä on kuitenkin velvollisuus toimia osakeyhtiölain mukaan yhtiön edun mukaisesti.

Selvityksessä on todennäköisesti sellaisia tietoja, jotka saattaisivat riitatilanteessa johtaa yhtiön rahanmenoon ja tulla veronmaksajille kalliiksi. Selvityksen tiedoista voisi olla hyötyä korvauksia Länsimetrolta hakevalle rakennusyhtiölle. Lue lisää salatusta raportista tästä.

 

 

 

 

Keskustelu artikkelista: 3 kommenttia

  • Espoolainen maksaja

    Kikkailua ja viisastelua: veronmaksajien rahoilla tässä on ammattitadottomat leikkineet isoa projektia ’livenä’. Vastuuta ei kanna poliitikko eikä virkamies, ei kukaan.

    Vastaa
  • Mikä virka oli Länsimetron Oy:n hallituksella ?

    Vastaa

Vastaa

Rakennuslehden pääuutisia