Kiinteistöt Rakentaminen Talous Uutiset Maija Aalto / HS 4 kommenttia

”Olen jonottanut pahimmillaan puolitoista tuntia”, tuhahtaa parkkisakot taas saanut Meilahden sairaalan työntekijä

Meilahden sairaala-alueella Helsingissä henkilökunta joutuu nykyisin kilpailemaan aiempaa kiivaammin yhdestä asiasta: parkkipaikoista.

Meilahden Tornisairaala marraskuun alussa. Kuva: Kari Pullinen

Näin kertoo HS:ään yhteyttä ottanut työntekijä. Parkkipaikat ovat hänen mukaansa nykyisin niin kortilla, että monet ovat alkaneet tulla töihin reilusti etuajassa. Myös parkkisakot ovat tavallisia ja välillä vapautuvaa paikkaa kyttäämässä on pitkiä autoletkoja.

”Siinä sitten kymmenen autoa kärkkyy, koska joku ajaa parkkihallista pois. Itse olen pahimmillaan ollut jonossa puolitoista tuntia, lähetin kännykkäkameralla kuvan töihin että täällä ollaan.”

Työntekijän mukaan ikuinen pula parkkipaikoissa on vuodenvaihteessa pahentunut, koska Meilahdessa on otettu käyttöön kellokortit hyvin pienellä liukumalla.

Siksi ihmiset lähtevät työvuorosta entistä tarkemmin täsmälleen samaan aikaan, ei joku vähän ennen ja toinen vähän jälkeen vuoron vaihtumisen.

Osa tulee etuajassa töihin

Töistä pääsevien autot siis täyttävät parkkipaikat vielä, kun seuraava vuoro tulee paikalle. Tiukkaa oli iltavuoroon tullessa ennenkin, nyt työntekijän mukaan myös aamuisin. Osa tulee säännöllisesti puoli tuntia etuajassa töihin paikan löytääkseen.

Toisinaan työntekijät jättävät sitten autonsa asiakkaille tarkoitetuille paikoille, kun muualla ei ole tilaa. Sairaala-alue on Helsingin pahimpia sakkorysiä, niin että henkilökunnan parkkiluvalla väärään paikkaan autoon jättävällä on erittäin hyvät mahdollisuudet saada maksettavaa.

Sairaala-alue on Helsingin pahimpia sakkorysiä.

Työntekijä itse sai sakot viimeksi tiistaina ja hän kertoo saaneensa muutamia sakkoja jo aiemmin. 60 euron sakko ärsyttää, kun pysäköinnistä niillä sallituilla mutta täysillä paikoilla maksaa myös vuosittain 400 euroa.

”Kyllä siinä tulee tehtyä tavallaan ilmaista työtä päivä. Tietenkin ottaa päähän”, työntekijä sanoo.

Pienellä alueella riittää vilskettä

Monelle kollegalle joukkoliikenne on hyvä vaihtoehto, mutta työntekijä muistuttaa monen kulkevan hänen laillaan Meilahteen kaukaa Helsingin ulkopuolelta. Hänen asuinpaikastaan viidenkymmenen kilometrin päästä kaikkiin vuoroihin ei Meilahteen edes pääsisi.

Liityntäpysäköinti olisi hänestä yksi mahdollinen ratkaisu, mutta sopivaa ei hänen työmatkansa varrella oikein ole.

Työntekijää hirvittää tilanne myös toisesta syystä: pienellä alueella on nykyisin todella paljon liikennettä, siis paljon jalankulkijoita ja henkilöautoja ja tietenkin myös ambulansseja.

”Mietin, milloin joku vielä jää tässä auton alle.”

Siltasairaala pakottaa pohtimaan pysäköintiä

Sairaanhoitopiiristä pysäköintiä kuvaillaan ikuisuusongelmaksi. ”Kun ollaan näin lähellä Helsingin keskustaa, pysäköintipaikan löytäminen on ongelma joka puolella”, sanoo yksikön päällikkö Lasse Himmanen Hus-kiinteistöjen turvapalveluista.

Sairaala-alueella tilanne tosin elää vielä tavallista enemmän. Kesällä parkkipaikkoja on paljon tyhjillään, talvella vallankin kurjalla säällä on tungosta. Kolmivuorotyö tekee parkkipaikkatarpeen laskemisesta monimutkaista, muttei mahdotonta.

Meilahdessa parkkipaikkoja on maan pinnalla paljon vähemmän kuin muutama vuosikymmen sitten, mutta halleja maan alla kolme. Himmanen arvelee, että ainakin asiakkailla mahdollisuus löytää paikka kyllä on, tässäkin toki on eroja eri sairaalarakennusten välillä.

”Se on päivästä kiinni. Jos resursseja varataan sen huonoimman päivän mukaan, kesällä paikkoja on sitten liikaa.”

Toisaalta sairaala-alue myös kasvaa voimakkaasti. Jossain on jatkuvasti rakennustyömaa käynnissä ja jo pelkästään tuleva Siltasairaala lisää taas liikennettä alueella.

”Varmaan ennen sen valmistumista pitää vielä käydä tarkasti läpi, tarvitaanko parkkipaikkoja lisää ja mihin niitä olisi mahdollista lisätä.”

Keskustelu artikkelista: 4 kommenttia

  • Kaupungeissa ongelma on liian tiheä rakentaminen. Pysäkointipaikoille ei ole jätetty riittävästi tilaa. Maahamme pitäisi saada laki, ettei tontille saisi rakentaa mitään, jos kerrosala on yli 20 % tontin pinta-alasta. Avarampi rakentamuinen antaisi tilaa parkkipaikoille, puhdistaisi ilmaa, koska tilaa jäisi kasvillisuudelle.

    Vastaa
    • Hei aivan mahtava idea.

      Ideologiallasi rakennettujen kaupunkien sujuvaa kulkemista voit käydä ihmettelemässä mm. Los Angelesissa.

      Vastaa
  • 400e vuodessa on halpa hinta hallipaikasta rakennuskustannukset huomioiden. Ei ole mikään ihme, että alehinnalla vuokrattavista paikoista on pula.

    Vastaa
  • Parkkisakko?

    Kyseessä pysäköintivirhemaksu.

    Vastaa

Vastaa

Rakennuslehden pääuutisia