Yle: Tampereen ratikan ulkonäkö suunnitellaan huolella – värit avainasemassa

Kukaan yksittäinen ihminen ei pääse päättämään, minkä värinen Tampereen ratikasta tulee. Ratikan visuaalista ilmettä on linjaamassa suuri työryhmä.

Tästä ei voi vielä päätellä raitiovaunujen lopullista ulkonäköä. Kuva: Tampereen kaupunki/IDIS Design Oy

Mukana on muun muassa tamperelainen mainos- ja viestintätoimisto Villivisio, joka valmistelee parhaillaan ratikan brändiä. ”Brändi-identiteetissä määritellään tietyt värit, joita tullaan käyttämään muun muassa raitiovaunun kotisivuilla, mahdollisissa esitteissä ja muissa materiaaleissa. Näiden värien pohjalta määritellään sitten erilaisia värivaihtoehtoja, joita voidaan käyttää vaunun värityksessä”, sanoo Villivision strategi Janne Airo.

Ratikan muotoilijaksi taas on valittu turkulainen Idis Design. Värin merkitys on muotoilun kannalta suuri. ” Voidaan ajatella, että joku tuote näyttää aivan erilaiselta eri värityksellä”, sanoo Idis Designin teollinen muotoilija Jussi Hurskainen.

Tätä artikkelia on kommentoitu 2 kertaa

2 vastausta artikkeliin “Yle: Tampereen ratikan ulkonäkö suunnitellaan huolella – värit avainasemassa”

  1. Jos kuvan raitiovaunu kohtaa vastaavan levyisen raitiovainun tuossa kohtaa tulee kolari. Myös kuvitus kuvissa radeparien väli pitää olla oikea jollei kuluttajaa haluta huijata valheellisilla kuvilla.

  2. Puhumattakaan sitä, että tuossa kuvassa on ratikka esitetty perspektiivikikkailulla n. 1/3 kokosuhteessa. Jos verrataan vaikkapa pyöräilijään, voidaan todeta, että todellinen ratikka 38 metrin mitassa on n. 2.5 kertaa kuvassa olevan mittainen. Ratikka ei ole tuollainen pieni näppärä laite, vaan se on juna joka jyrää kaupungin läpi muutaman minuutin välein.

Vastaa