Suunnittelu Infra Projektit Rakentaminen Jukka Harju / HS Ei kommentteja

Tampere suunnittelee jo lisää ratikkalinjoja – ”länsiratikka” kulkisi vanhan sellutehtaan läpi

Tampereen raitiotien jatke kaupungin länsipuolelle alkaa hahmottua, vaikka sen rakentaminen onkin vielä vuosien päässä.

Vanha sellutehdas Tampereella.

Kaupunginhallitus päätti odotetusti maanantaina kokouksessaan, että raitiotien kakkososan suunnittelu alkaa. Reitti kulkee Pyynikintorilta länteen Lentävänniemeen.

Jo nyt rakennetaan ratikkalinjaa Hervannasta ja Taysista keskustaan ja kun nämä osuudet ovat valmiit joskus vuonna 2021, alkaa siis länsipuolen rakentaminen. Koko ratikan pitäisi olla valmis vuonna 2024.

Nyt tehty päätös tarkoittaa suunnittelua, joka sitten esitellään myöhemmin lopullista päätöstä varten kaupunginvaltuustolle. Suunnittelu maksaa kaikkineen 2,9 miljoonaa euroa.

Kaupunginhallitus myös linjasi, että ratikkareittiä suunnitellaan nyt alkuperäisestä hieman poikkeavalla tavalla, eli linjalla joka kulkee toimintansa lopettaneen sellutehtaan rakennusten läpi Lielahdessa. HS vieraili paikalla lokakuussa.

Tämä uusi linjaus tarkoittaa hieman lyhyempää reittiä päätepysäkille Lentävänniemeen ja samalla se mahdollistaa uuden Hiedanrannan asuinalueen rakentamisen Lielahden viereen.

Uusi Hiedanranta olisi kooltaan lähes Hervannan kokoluokkaa eli yli 20 000 asukasta ja sen ydin juuri vanha punatiilinen tehdasalue. Tämän alueen läpi ratikan on siis määrä kulkea 2020-luvun puolivälissä.

Kun uusi linjaus esiteltiin lokakuussa, Lielahden alueen lukuisat yrittäjät närkästyivät, koska se veisi asiakkaita pois alueelta. Myös tämä ongelma sai ratkaisunsa maanantain päätöksessä, sillä Lielahden yritysalueelle ja kauppojen keskittymälle suunnitellaan erillistä pistoraidetta.

Vastaa

Rakennuslehden pääuutisia