Rakentamisen laatutekokilpailu -ehdokas, ryhmäpäällikkö Ville Suntio: ”Digitaalinen kaksoisveli vähentää mappeja”

Destia ja Liikennevirasto ovat kehittäneet infrahankkeen luovutusaineiston laatimista digitaalisena.

Kirjoittaja(t) Arto Rautiainen

Destialla menettelyä kehittämässä ja ensimmäisessä pilottikohteessa työmaalla on ollut alusta alkaen ryhmäpäällikkö Ville Suntio.

”Digitaalinen luovutusaineisto, toteutumamittausten pohjalta syntyvä digitaalinen kaksoisveli on askel pois hirveästä määrästä mappeja”, Suntio kertoo.

Suntion mielestä laatua syntyy, kun työt tehdään kunnolla ja ratkaisu on myös suunnittelun osalta ollut hyvä.

”Tämä vaatii tietysti kaikilta osapuolilta yhteistyökykyä ja ammattiylpeyttä”, Suntio toteaa.

Ryhmäpäällikkö Ville Suntio, Destia

  • Syntynyt Haminan Vehkalahdella 1984, asunut Turussa vuodesta 2007
  • Ylioppilas 2003 Vehkalahdella
  • Rakennusinsinööri (AMK) 2011, Turun ammattikorkeakoulu
  • Ennen RI-opintoja 4 vuotta satamassa ahtaajana
  • Destialle 2009 opiskelijana ja nuorempana suunnittelijana, 2016–18 työmaainsinöörinä ja tietomallikoordinaattorina, 2018 alusta infrasuunnittelun ryhmäpäällikkönä
  • Harrastukset: jääkiekko, sulkapallo

Suntio sanoo, että Destian siirtyminen mallipohjaiseen suunnitteluun on ollut merkittävä loikkaus myös laadun kannalta.

”Suunnittelun laatu ja toteutuskelpoisuus paranevat, liikennehaitat vähenevät ja kunnossapidon suunnittelu helpottuu. Samalla yhteiskunnan varoja säästyy.”

Pilottihanke tehtiin Raumalla

Suntio kertoo päätyneensä infra-alalle osittain sukutaustansa takia. Hänen isänsä on ollut työmaapäällikkönä infrahankkeissa.

”Ei uravalinta kuitenkaan ollut itsestäänselvyys, sillä olin ennen opiskelujen aloittamista neljä vuotta satamassa ahtaajana ja mielessäni oli myös ura puolustusvoimissa.”

Destialla Suntio oli seitsemän vuotta suunnitteluosastolla. Sieltä hän siirtyi digitaalisen luovutusaineiston pilottityömaalle rakentamaan Valtatie 8:n Luostarinmäen eritasoliittymää Raumalle.

Hanke käsitti muun muassa kolme kilometriä valtatien parantamista, yhden eritasoliittymän ramppeineen ja neljä siltaa. Hankkeesta kertyneen digitaalisen luovutusaineiston koko oli 2,93 gigatavua.

Ongelmana valtava tietomäärä

Liikennevirastossa Luostarinmäen pilottihanketta vetänyt projektipäällikkö Kari Partiainen kertoo, että pilotissa tutkittiin, miten suunnittelussa ja rakentamisessa tuotetusta, muokatusta ja mitatusta tiedosta voidaan muodostaa digitaalisessa muodossa oleva urakan luovutusaineisto.

Keskeisiä tavoitteita olivat, miten ja missä muodossa aineisto kannattaa ja on mahdollista esittää.

Partiaisen mukaan ongelmana oli hankkeessa syntyvän aineiston valtava tietomäärä.

Tärkeää oli siis suunnitella tietojen esitystapa ja kansiorakenne niin, että tarvittava tieto on helposti löydettävissä ja siirrettävissä kunnossapidon eri järjestelmiin.

Partiainen kertoo, että digitaalinen luovutusaineisto on jo lisätty Liikenneviraston malliohjeeseen, ja se päivitetään myös yleisiin inframallivaatimuksiin tämän vuoden aikana. Digitaalinen luovutusaineisto on muuttanut myös Destian tapaa suunnitella ja rakentaa.

Luostarinmäen pilottihankkeen pohjalta oleva malli on käytössä jo usealla työmaalla, kuten esimerkiksi Valtatie 8:n parannushankkeessa, jossa työ käsittää ohituskaistaparit Nousiaisen ja Mynämäen välille.

Tätä artikkelia ei ole kommentoitu

0 vastausta artikkeliin “Rakentamisen laatutekokilpailu -ehdokas, ryhmäpäällikkö Ville Suntio: ”Digitaalinen kaksoisveli vähentää mappeja””

Vastaa

Tilaa uutiskirje

Kooste rakennusalan tärkeistä uutisista sähköpostiisi kolmesti viikossa. Saat myös kutsuja Rakennuslehden tapahtumiin. Lisätietoja

Kooste rakennusalan tärkeistä uutisista sähköpostiisi kolmesti viikossa. Saat myös kutsuja Rakennuslehden tapahtumiin.

Anna sähköpostiosoitteesi