Kokeile kuukausi maksutta

Rakentamisen laatutekokilpailun maanrakentajat tekevät kerralla valmista

Mikkelin Autokuljetus oy:n työpari, kaivinkoneen kuljettaja Kimmo Pulkkinen ja maanrakentaja, työnjohtoharjoittelija Jani Rautiainen ovat kumpikin kaivinkoneen kuljettajien poikia ja saaneet jo nuorena ohjeet laadukkaaseen työhön.

Työpari on mukana Vuoden Laatuteko -kilpailussa.

Autokuljetus on tehnyt kaikki Rantamäen koulun maanrakennustyöt. Kimmo Pulkkinen viimeistelee pihan leikkialueen pohjatöitä.

”Työt tehdään kerralla valmiiksi niin, että käyttäjä saa, mitä tarvitsee”, Rautiainen sanoo.

Pulkkisen ja Rautiaisen työmaana oli kesäkuussa Rantakylän koulu Mikkelissä. Menossa olivat pihan ja leikkialueen pohjatyöt.

”Urakan tulee olla myös tekijälleen kannattava”

Pulkkisen mielestä laatu on sitä, että työ tehdään tarkasti, siististi ja siten kuin on suunniteltu. ”Kun edellisenä päivänä miettii, mitä seuraavana päivänä tehdään, ei aamulla tarvitse ihmetellä sormi suussa, mitä pitäisi tehdä.”

”Pitää myös muistaa, että urakan tulee olla tekijälleenkin kannattava, eli ylilaatuakaan ei pidä tehdä, jos se tulee kalliiksi”, Rautiainen jatkaa. Hän sanoo, että ennakkosuunnittelu vie pitkälle.

”Aina kannattaa miettiä myös varamestat valmiiksi. Jos esimerkiksi joku hiekkakuorma ei tulekaan ajallaan, aina voi tehdä jotain valmistelevaa työtä eikä vain valittaa venttatunteja.”

”Olen ylpeä työstäni”

Vuonna 1947 perustettu Mikkelin Autokuljetus keskittyy nimestään huolimatta ennen kaikkea maanrakennusurakointiin sekä maa- ja kiviainesmyyntiin.

Pulkkisen ja Rautiaisen työnantajalla on käytössään laatujärjestelmä. Pulkkinen sanoo yrittävänsä tehdä työnsä muutenkin hyvin. ”Olen ylpeä työstäni. Osaan tehdä työni siististi ja suunnitelmien mukaan, vaikka huolellisuus johtaa siihen, etten ole työssäni kaikkein nopein.”

Rautiainen sanoo vahvuudekseen sen, että hänellä on kyky tarttua asioihin. ”Saan työt kerralla valmiiksi, eikä vastapuolelle jää juuri kysyttävää.”

”Kaikenlaista on tullut nähtyä”

Rakentamisen laadusta työpari sanoo, että tasoerot ovat aikamoiset. ”Kaikenlaista on tullut nähtyä. Maanrakennusalallakin oiotaan usein kiireessä”, Pulkkinen kertoo.

”Täällä nojaudutaan liian paljon herrasmiesmäisyyteen ja ollaan liian luottavaisia. Laadunvarmistus edellyttää kyllä paneutumista myös työnjohdolta ja valvojilta”, Rautiainen muistuttaa.

Pulkkisen ja Rautiaisen työnantaja näkee myös vastuunsa alan jatkuvuudesta. ”Olemme yhteistyössä paikallisen ammattikoulun kanssa. Tarjoamme opiskelijoille harjoittelupaikkoja. Tämä on tärkeää, sillä koulu ei tarjoa oppia käytännön tekemisestä. Mikä tahansa harjoittelupaikka ei riitä. Työmaalla siivoamalla ei opi mitään. Harjoittelijat pitäisi päästää rohkeasti oikeisiin alan töihin”, Rau tiainen sanoo.

Pulkkisen ja Rautiaisen ilmoitti laatutekokilpailuun heidän esimiehensä, Mikkelin Autokuljetuksen urakasta vastaava työmaapäällikkö Aki Hyryläinen.

”Tämä on sellainen työpari, jonka jälkeä kehtaa esitellä. Heillä on mottona: kerralla mahdollisimman valmista. Ensin suunnitellaan, mitä tehdään, ja sitten tehdään työt järjestelmällisesti niin, ettei lopputulosta tarvitse erikseen korjailla. Tämä lisää sekä työn tehokkuutta että minimoi takuukorjausten määrää”, Hyryläinen toteaa.

Tätä artikkelia ei ole kommentoitu

0 vastausta artikkeliin “Rakentamisen laatutekokilpailun maanrakentajat tekevät kerralla valmista”

Vastaa

Viimeisimmät näkökulmat