Enersense rakentaa ponttonin HaminaKotkan sataman laiturin jatkoksi

Kauppa on ensimmäinen Pori Offshore Constructionsin sopimus osana Enersenseä, ja sen toteuttamiseksi kutsutaan lomautettua henkilöstöä takaisin töihin.

Arkistokuva Kotkan Kantasatamasta, joka on yksi sataman kuudesta osasta. Kuva: Kotkan kaupunki

Enersenseen kuuluva Pori Offshore Constructions Oy on tehnyt sopimuksen HaminaKotka Satama Oy:n kanssa ponttonin rakentamisesta. Kokonaishintaurakkana toteutettavaan projektiin sisältyy noin 610 tonnia painavan ponttonin sekä 200 tonnia painavan rampin rakentaminen. Urakkasummaa ei julkisteta.

Ponttoni on suunniteltu erityisesti ro-ro-alsuten lastaus- ja purkuoperaatioihin olemassaolevan laiturin jatkoksi. Hankkeella pyritään nostamaan sataman kapasiteettia sekä mahdollistamaan entistä suurempien laivojen ja tavaravirtojen vastaanottaminen jatkossa.

Enersense osti merituulivoimaan erikoistuneen Pori Offshore Constructionsin lokakuun alussa. Nyt tehty sopimus on yrityksen ensimmäinen osana Enersensä, ja Ponttoni valmistetaan sen toimipisteessä Porissa. Projektiin tarvittava työvoimamäärä tulee huipussaan olemaan noin 80–90 henkilöä, ja projektin edetessä yritys kutsuu lomautettuja työntekijöitään takaisin töihin.

Osapuolet eivät ole julkaisseet kaupan arvoa, mutta Enersense kuvaa sitä Pori Offshore Constructionsin nykyiseen liikevaihtoon nähden merkittävänä. Projekti alkaa välittömästi, ja ponttoni valmistuu kesällä 2022.

HaminaKotkan Satama Oy toimii nimensä mukaisesti Haminan ja Kotkan alueilla. Sen noin 1100 hehtaarin maa-alue koostuu kuudesta satamanosasta.

Tätä artikkelia ei ole kommentoitu

0 vastausta artikkeliin “Enersense rakentaa ponttonin HaminaKotkan sataman laiturin jatkoksi”

Vastaa

Viimeisimmät näkökulmat