Kokeile kuukausi maksutta

Valtavan kokoinen yhteisvarikko rakennetaan keskelle tiivistä asuinaluetta – ensimmäinen laatuaan Suomessa

Helsingin Ruskeasuolle rakennettava bussi- ja raitiovaunuvarikko on yksi Rakennuslehden Vuoden työmaa -kilpailun ehdokkaista.

Puolipölkkyjä asennetaan kiskojen alle raitiovaunujen sisääntuloalueelle. Seuraavaksi asennukseen on tulossa suuri risteyskohta, josta vaunut jaetaan eri puolille säilytystä. Kuva: Liisa Takala.

Skanska rakentaa Helsingin Ruskeasuolle Suomen ensimmäisen bussit ja raitiovaunut yhdistävän varikon. Hankkeen kehitysvaihe alkoi keväällä 2021, ja harjakorkeuteen rakennuksen runko saatiin viime keväänä huhtikuun lopulla. Kohde valmistuu ensi keväänä.

Suuri varikko yhdistää ainutlaatuisesti raide- ja kumipyöräliikenteen. Raitiovaunuille se on Helsingin raitioliikenteen päävarikko ja sen kapasiteetti on 100 raitiovaunua. Hallissa on lisäksi kuusi vuorokausihuoltopaikkaa, kahdeksan korjauspaikkaa ja sorviraide.

Tämä artikkeli on tarjolla vain Rakennuslehden tilaajille

Tätä artikkelia ei ole kommentoitu

0 vastausta artikkeliin “Valtavan kokoinen yhteisvarikko rakennetaan keskelle tiivistä asuinaluetta – ensimmäinen laatuaan Suomessa”

Viimeisimmät näkökulmat