Kokeile kuukausi maksutta

Skanska aloitti Ruskeasuon raitiovaunu- ja bussivarikon rakennustyöt – valmista vuoden 2024 alussa

Urakkasopimuksen arvo on noin 101 miljoonaa euroa.

Uudisrakennus on suunniteltu sadalle pitkälle, 28–35 metriselle raitiovaunulle. katolla on noin 200 bussin pysäköintialue ja niitä palveleva huoltorakennus.(Kuva: Kaupunkiliikenne oy)

Skanska ja Kaupunkiliikenne oy:n tytäryhtiö Ruskeasuon Varikkokiinteistö ovat sopineet Ruskeasuon raitiovaunu- ja bussivarikon toteutusvaiheen käynnistämisestä.

Alueelle rakennetaan Suomen ensimmäinen yhdistetty raitiovaunu- ja bussivarikko, josta tulee Helsingin raitioliikenteen päävarikko myöhemmin uudistettavan Koskelan varikon ohella. Urakkasopimuksen arvo on noin 101 miljoonaa euroa.

Uudisrakennus on suunniteltu sadalle pitkälle, 28–35 metriselle raitiovaunulle. Varikolla on tilat vaunujen päivittäisille tarkastuksille, puhdistukselle sekä säännölliselle huollolle ja tarvittaville korjauksille. Rakennukseen sijoitetaan myös kuljettajien ja varikkohenkilökunnan toimisto- ja sosiaalitilat. Varikon katolla on noin 200 bussin pysäköintialue ja niitä palveleva vuorokausihuoltorakennus.

”Varikon työryhmässä on infra-, toimitila- ja talotekniikkaosaajien lisäksi myös muun muassa ympäristövastuullisen rakentamisen asiantuntijoita. Olemme hyödyntäneet tietomallintamista hankkeessa monipuolisesti, ja esimerkiksi Cave-tietomalli helpottaa suunnitteluyhteistyötä eri osapuolien kesken”, kertoo Skanskan projektijohtaja Petri Mälkiä.

Hanke käynnistyi vuonna 2021 kehitysvaiheella, ja toteutusvaihetta valmistelevat maanrakennus- ja purkutyöt aloitettiin viime vuoden marraskuussa. Uuden varikon kokonaislaajuus on yhteensä noin 23 200 neliömetriä, ja rakennustyöt valmistuvat alkuvuodesta 2024.

Ympäristöseikat vahvasti esillä

Vähähiilisyystavoitteet otetaan huomioon hankkeessa muun muassa tavoittelemalla Breeam-laatustandardin excellent-tasoa. Luokitusjärjestelmä asettaa tavoitteita hankkeelle muun muassa jätehuollon, luontoarvojen, energia- ja materiaalitehokkuuden osalta.

Varikon ympärivuorokautinen käyttö mahdollistaa rakennuksen sisäisen energiankierrätyksen, jossa maalämpöjärjestelmän jäähdytysverkostojen lauhde- ja hukkalämmöt hyödynnetään rakennuksen lämmityksessä. Lisäksi rakennuksen katolle asennetaan aurinkopaneeleita.

Hankkeessa tehdyssä purkukartoituksessa purettaville materiaaleille on pyritty löytämään uusi käyttötarkoitus, joko materiaalin uudelleenkäyttönä suoraan kohteessa tai sen toimittaminen takaisin raaka-ainekiertoon. Varikkorakennuksessa käytetään vähähiilistä betonia.

 

Tätä artikkelia ei ole kommentoitu

0 vastausta artikkeliin “Skanska aloitti Ruskeasuon raitiovaunu- ja bussivarikon rakennustyöt – valmista vuoden 2024 alussa”

Vastaa

Viimeisimmät näkökulmat