Kokeile kuukausi maksutta

Lujabetoni voitti Ruskeasuon raitiovaunu- ja bussivarikkohankkeen betonitoimitukset

Hankkeen rakennuttajana on Kaupunkiliikenne oy:n tytäryhtiö Ruskeasuon Varikkokiinteistö oy ja hankkeen urakoitsijana toimii Skanska.

Nykyisin Ruskeasuolla sijaitsevan linja-autovarikon alueelle rakennetaan yhdistetty raitiovaunu- ja bussivarikko. Bussit sijoittuvat suunnitelmassa raitiovaunuvarikon katolle. Kuva: Kaupunkiliikenne oy.

Lujabetoni on voittanut Ruskeasuon raitiovaunu- ja bussivarikon betonitoimitukset, mikä tarkoittaa merkittävää noin 40 000 kuutiometrin betonitoimitusta. Osa hankkeeseen toimitetusta betonista on Luja-Vähähiilibetonia, joka edistää aidosti vähähiilistä betonirakentamista.

Suomen ensimmäisestä yhdistetystä raitiovaunu-bussivarikosta tulee valmistuttuaan Helsingin raitioliikenteen päävarikko uudistettavan Koskelan varikon ohella. Ruskeasuon varikon suunniteltu kapasiteetti on 100 pitkää, 28–35 metristä raitiovaunua.

Lujabetoni toimittaa hankkeen kaikki betonit, yhteensä noin 40 000 kuutiometriä, joista osan ympäristön kannalta suotuisaa vähähiilibetonia.

”Meillä on urakoitsijan ja tilaajan kanssa suunnitteilla useita vähähiilibetoniratkaisuja, joita edistämme hankkeen suunnittelun edetessä”, kertoo Lujabetonin avainasiakaspäällikkö Anssi Tiukka.

Vähähiilibetonin lisäksi hankkeeseen tulee erityisbetoneita kuten korkealujuuksisia kuitubetoneita. Hankkeen betonitoimituksissa hyödynnetään kaikkien Lujabetonin pääkaupunkiseudun tehtaiden yhteiskapasiteettia.

”Lujabetonin uusi tehdas Helsingin Tattarisuolla parantaa kykyämme valmistaa Luja-Vähähiilibetonia, ja sieltä toimitammekin valtaosan hankkeeseen käytettävästä vähähiilibetonista”, Tiukka kertoo.

Hankkeen varsinaiset rakennustyöt on aloitettu ja valtaosa betonimassoista toimitetaan vuoden 2022 aikana. Hanke valmistuu vuonna 2024.

Tätä artikkelia ei ole kommentoitu

0 vastausta artikkeliin “Lujabetoni voitti Ruskeasuon raitiovaunu- ja bussivarikkohankkeen betonitoimitukset”

Vastaa

Viimeisimmät näkökulmat