Espoon kaupunginhallitus käsittelee länsimetron jatkon mahdollistavaa sopimusta 15.9.

Espoon kaupunginhallitus käsittelee 15.9. valtion ja Helsingin seudun kuntien välistä sopimusta suurten infrahankkeiden tukemiseksi ja asumisen edistämiseksi. Espoon osalta sopimus liittyy keskeisesti länsimetron jatkamiseen Matinkylästä Kivenlahteen.

Espoon metrorahoista syntyi sopimus, valtion osuus kasvaa lähes 300 miljoonaan

Valtion ja pääkaupunkiseudun kuntien välilisissä kaavoituksen lisäämiseen tähtäävissä neuvotteluissa päästiin viime perjantaina sopimukseen. Espoossa myhäillään tyytyväisinä, sillä valtio sitoutuu maksamaan länsimetron jatkon rakentamisesta 30 prosenttia. Metrorahat on sidottu indeksiin, joten valtion rahoitusosuus kasvaa inflaation myötä 240 miljoonasta lähes 300 miljoonaan euroon. Helsinki, Espoo ja Vantaa sitoutuvat lisäämään asuntotontien kaavoitusta 25 prosentilla nykytasosta.

Asumisoikeusrakentamisen jarru pois, hallitukselta länsimetron rahoituslupaus

Alexander Stubbin vetämän uuden hallituksen ohjelmaneuvotteluissa sovittiin, että kiistelty asumisoikeusasuntojen ja normaalien Ara-vuokra-asuntojen välinen kytkös poistetaan MAL-aiesopimuksista. Asumisoikeustuotannon määrää on säännelty sitomalla se kunnassa toteutettavan korkotukivuokra-asuntojen määrään.  Espoossa ollaan tyytyväisiä länsimetron rahoituslupauksesta.

Länsimetro maksaakin miljardin, syynä kilpailun puute

Espoon länsimetron hallituksen puheenjohtaja Olavi Louko arvioi, että metrohankkeen kokonaishinta nousee noin miljardiin euroon eli lähes 300 miljoonaa euroa alkuperäistä kustannusarviota suuremmaksi. Arvio on jo kohtuullisen tarkka, sillä projektiin liittyvistä hankinnoista on tehty noin 90 prosenttia.