Yhteistyöblogi Marko Rautakoura Yksi kommentti

Digitalisaatiosta iso osa on uskallusta

Et enää pärjää sillä, että teet samaa kuin aina ennenkin. Asiakkaiden tapa toimia muuttuu, toimintaympäristö muuttuu ja kilpailijoiden toiminta muuttuu. Jatkuvalla syötöllä. Muuttuvilla markkinoilla pärjää erityisesti digitaaliset yritykset. MIT:n ja Capgeminin tutkimuksen mukaan jo vuonna 2012 digitaalisten yritysten liikevaihto oli 9%:a ja kannattavuus 26%:a suurempi kuin mitä se oli verrokkiryhmillä. Miksikö? Ne uskaltavat tehdä asiat uudella tavalla.

Jotkut yritykset muuttuvat vasta pakon edessä. Siinä vaiheessa, kun asiakkaat alkavat vaatimaan muutoksia, tulee usein jo kiire. Osa asiakkaista saattaa jo olla vaihtanut kilpailijoille. Miten estää tämä? Liiketoiminta on jatkuvaa oppimista. Huomioimalla ja ennakoimalla tulevaa sekä uskaltamalla kehittää omaa tapaa toimia pysyt kilpailussa mukana.

Esimerkki uskaliaasta yrityksestä on tietysti Google. Menestys perustuu uskalluksen lisäksi jatkuvan uuden liiketoiminnan kehittämiseen. Heidän 70/20/10 –mallissa työntekijöiden resursseista 70% käytetään ydinliiketoimintaan, 20% ydinliiketoimintaan liittyviin hankkeisiin ja 10% ihan uuden liiketoiminnan kehittämiseen. Uusissa liiketoimintamalleissa on lupa epäonnistua. Virheitä tulee, eikä niitä pelätä. Tärkeää on uskaltaminen ja oppiminen. Markkinoille ei tarvitse mennä täysin valmiilla ratkaisuilla. Kun Google kehitti kuusi vuotta sitten itseohjautuvia autoja, moni pudisteli siinä vaiheessa päätään, mutta nyt itseohjautuvat autot ovat jo liikenteessä. Mikä on sinun uskaliain yrityksesi tänä vuonna?

Suurimmat markkinamuutokset tapahtuvat perinteisillä aloilla. Siellä sitä uskallusta vasta tarvitaankin. Rakennusala – yksi vanhakantaisimmista teollisuuden aloista – on läpikäymässä suurta muutosta. Kansainvälistyminen, uudet teknologiat, ympäristöasiat ja uudet sidosryhmät muuttavat kaikkien alalla toimivien liiketoimintaa. Eikä aikaakaan, kun joku uusi yritys tulee alan ulkopuolelta täysin asiakaslähtöisellä toimintamalleilla. Muistatte varmaan, miten hotelliala muuttui kymmenessä vuodessa. Airbnb ei edes tarvinnut suuria investointeja tullakseen “maailman suurimmaksi hotelliyritykseksi”, yhden softan ja uuden liiketoimintamallin kehitys riitti. Miten sinun yrityksellesi käy, jos joku toinen tarjoaa vastaavia tuotteita tai palveluita ilmaiseksi aivan uudella ansaintalogiikalla?

Uusissa liiketoimintamalleissa asiakkaat ovat keskiössä. Usein digitalisaatio on ollut merkittävänä ajurina näissä liiketoimintamalleissa, sillä asiakkaita on haluttu palvella yksilöllisesti, mutta kustannustehokkaasti. Yritykset eivät muutu digitaalisiksi kuitenkaan yhdessä yössä – ei ole olemassa yhtä digipilleriä, joka muuttaa kerralla kaiken. Tarvitaan useita muutoksia, joiden tavoitteet lähtevät asiakkaiden tarpeesta. Jos asiakas saisi päättää, miten hän haluaisi ratkaista ongelmansa? Kenen hän haluaisi ratkaisevan ongelmansa ja miten?

Uusia toimintatapoja voidaan testata kevyesti protopajassa. Proton lähtökohta ei kuitenkaan tule olla pelkästään organisaation omien ongelmien ratkaiseminen, vaan perimmäisen tavoitteen pitäisi olla asiakkaan ongelmien ratkaiseminen. Kun tavoitteet on määritelty, proto voidaan rakentaa jopa viikoissa. Sen jälkeen sitä voidaan testata välittömästi pienelle testiryhmälle. Proto antaa syvempää näkemystä päätöksentekoon, sillä sen avulla ymmärretään perusperiaatteet siitä, miten ongelma voidaan ratkaista. Protossa voidaan muotoilla käsin kosketeltavaksi jokin digitaalinen palvelu. Proton avulla myös nähdään, toimiiko konsepti. Jos konsepti ei toimi, on sekin tieto sinulle arvokasta ja tuo sinulle kilpailuetua.

Mitä tekisit tänään, jos voisit tehdä jotain ihan puhtaalta pöydältä? Millainen on liiketoimintamallisi viiden vuoden päästä? Millaisissa ekosysteemissä olet silloin mukana? Haasta itsesi ja työtoverisi. Aloita jo tänään uusien toimintatapojen kehittäminen. Voit pilotoida ja testata uutta toimintatapaa kevyesti, ilman merkittävää taloudellista riskiä.

Ota yhteyttä ja varaa aika maksuttomaan digisparraukseen.

Terveisin,
Marko Rautakoura
CEO, Senior Consultant, Partner
+358 400 426 864
marko@e21.fi
www.e21.fi

Keskustelu artikkelista: 1 kommentti

Vastaa

Rakennuslehden pääuutisia