Myyntijohtajalla ei ole varaa unohtaa liidihankintaa

Tietoa kirjoittajasta Pekko Parikka
Head of Digital Business Optimization, e21 Solutions M.Sc., Google Analytics & AdWords certificated www.e21.fi
Kaikki kirjoittajan kirjoitukset

Ammattimainen, verkon kautta tapahtuva liidien hankinta vaatii työtä, osaamista, aikaa ja rahaa. Mutta sen tulokset saattavat yllättää hyvinkin positiivisesti. Kun pohjatyö on hyvin tehty ja koneisto alkaa toimimaan, liidihankinnasta muodostuu yrityksen kasvun moottori ja väsymätön työmies, joka raksuttaa tulosta silloinkin kun henkilökohtainen myynti ei ole tavoitettavissa. Tämä työmies myös poistaa myynniltä sellaisia rutiinitöitä, jotka muuten söisivät myyjien arvokasta aikaa.

 

Hyvän liidihankinnan edellytykset

Tehokkaan liidihankinnan edellytys on se, että selvitetään ensin nykytilanne ja sen pohjalta päätetään tavoitteet ja toimenpiteet. Joskus hyvältä näyttävät ja mielenkiintoista sisältöä tarjoavat verkkosivut tarvitsevat erittäin tarkkaa analyysiä siitä, mikä toimii ja mikä ei, miten asiakkaat käyttäytyvät ja mikä estää heitä tekemästä haluttuja toimenpiteitä, kuten jättämään yhteystietonsa.

Esimerkiksi JOBMealin tapauksessa syvennyimme tarkastelemaan pelkkien Google Analyticsin numeroiden lisäksi tekstiä, kuvia ja painikkeita sekä erilaisten valikoiden ja lomakkeiden helppokäyttöisyyttä. Tämän jälkeen toteutimme kattavan A/B-testauksen, jonka avulla optimoimme erityisesti niitä sivuja, jotka olivat myynnin ja liidihankinnan kannalta relevantteja. Aluksi yksinkertaistimme lomakkeita, selkeytimme painikkeita ja toimme yrityksen tuotteet paremmin esille. Kun totesimme, että nämä testit tuottivat haluttuja tuloksia, niin aloitimme suunnittelemaan koko verkkopalvelun uudistamista tältä pohjalta.

 

Liidihankinta on kokonaisvaltaista verkkomyynnin kehittämistä

Tehokkaan liidikoneiston rakentaminen on paljon muutakin kuin yksittäisten lomakkeiden ja painikkeiden optimointia. Liidien generointi perustuu asiakasymmärrykseen, jotta tiedetään millaisia hakusanoja asiakkaat käyttävät ja millainen sisältö kiinnostaa ja toimii. Sen pohjalta rakennetaan sivuston rakenne ja sisältö. Tämän lisäksi tehdään hakukonemainontaa sekä kasvatetaan löydettävyyttä muun mainonnan avulla. Kampanjamainonnan (kuten hintakampanjat ja ilmaiset kokeilut) avulla voidaan esimerkiksi tasata kausivaihtelua tai lanseerata uusia tuotteita.

JOBMealin menestys liidihankinnassa perustuu nimenomaan kattavaan pohjatyöhön, joka paljasti lähtötason suurimmat haasteet. Ilman pohjatyötä toimenpiteet olisivat saattaneet keskittyä vääriin asioihin. Nyt sen sijaan pystyttiin testaamisen ja optimoinnin avulla luomaan linjat koko verkkopalvelun ja sitä kautta liidikoneiston uudistukseen. Uuden verkkopalvelun ja aggressiivisen hakukonemainonnan sekä hyvinkin kattavan muun markkinoinnin ja kampanjasuunnittelun avulla liidikoneisto tuottaa nyt yli puolet verkon kautta tulevista uusista kaupoista. Ilman koneistoa yrityksen kasvu olisi ollut merkittävästi pienempää.

Katso JOBMealin toimitusjohtajan haastattelu tai lue heidän asiakastarina. Jos liidikoneiston rakentaminen kiinnostaa, niin varaa 15 minuutin etätapaaminen.

Yhteistyöterveisin,

Pekko Parikka

Head of Digital Business Optimization

e21 Solutions Oy

www.e21.fi

 

Tilaa uutiskirje

Kooste rakennusalan tärkeistä uutisista sähköpostiisi kolmesti viikossa. Saat myös kutsuja Rakennuslehden tapahtumiin. Lisätietoja

Kooste rakennusalan tärkeistä uutisista sähköpostiisi kolmesti viikossa. Saat myös kutsuja Rakennuslehden tapahtumiin.

Anna sähköpostiosoitteesi