Kokeile kuukausi maksutta

Liikenne- ja viestintäministeriö asetti viime viikolla selvitysmiehen arvioimaan, miten tehdä nykyistä luotettavampia kustannusarvioita tie- ja ratahankkeista. Selvitysmieheksi valikoitui Jorma Haapamäki, Suomen Rakennusinsinöörien Liiton puheenjohtaja.

Selvitysmiehen tehtävänä on tarkastella viime vuosien liikennehankkeiden kustannusarvioiden pitävyyttä, ylitysten syitä ja tehdä marraskuun loppuun ehdotus, miten ongelmia voitaisiin välttää.

Haapamäellä on haastava ja osin vaikeakin rooli virkamiesten ja urakoitsijoiden välissä. Virkamiehet puhuvat infra-alan ylikuumenemisesta perustellessaan ensi vuoden budjetista puuttuvia hankerahoja. Urakoitsijoita edustava Rakennusteollisuus RT puolestaan sanoo, että esitetty neljän prosentin korotus perustienpitoon peittää vain osan vuotuisten kustannusten noususta eikä riitä syntyneen korjausvelan hoitoon ja kieltää alan ylikuumenemisen.

Urakoitsijataustastaan jo irtaantunut selvitysmies ei voi muuta kuin pitää päänsä kylmänä kummaltakin puolelta tulevien, toistensa kanssa ristikkäisten ajatusten virrassa.

Kustannusten ylityksiin on varmasti monia syitä. Rakennusalalla pitkään toimineet tietävät, että myös muussa rakentamisessa rakennuttajien ja urakoitsijoiden välillä on vuosia käyty kustannusraamipeliä, jossa rakennuttajat asettavat kustannusraaminsa sen verran alhaisiksi, että tarjoajat voivat ne tietyllä prosentilla ylittää ja silti kustannukset ovat hallinnassa.

Julkisissa erityiskohteissa tämä peli näyttää nyt tulleen tiensä päähän. Ylityksiä ei enää hyväksytäkään. On syytä käydä niin talon- kuin väylärakentamisessa koko prosessi läpi, jotta tiedetään, mistä oikeasti puhutaan, kun käydään eipäs-juupas-keskustelua ylikuumenemisesta.

Tätä artikkelia ei ole kommentoitu

0 vastausta artikkeliin “Selvitysmiehen kylmä tehtävä”

Vastaa

Viimeisimmät näkökulmat

Auri Häkkinenhttps://www.rakennuslehti.fi/kirjoittajat/auri-hakkinen/